In de introgids staat een test van de Apex Aerodyne. De Aerodyne is de opvolger van de Blackbuck, een eerste aerofiets uit 2015. Dat is niet de enige aero racer die Apex levert; er is ook een Flare. Nou ja: er zijn twee types Flare.

Ook met Disc

De nieuwe Flare. Three Point Zero. Die staat ook al op de website -sinds begin februari. En in de afgelopen lezerstest deed er een familielid van de Flare mee -de Flare Disc. De Flare heeft een oversized onderbuis, pressfit bracket, laag liggende achtervork en een eigen ontwikkeld en geïntegreerd stuur, stuurpen en spacers. Een rechte voorvork met oversized lagers, twee maten in de balhoofdbuis. Direct mount remmen ook. Wat is het verschil tussen de Flare en de Flare Disc? Heeft de Flare ‘direct mount’ remmen, de Disc versie heeft uiteraard schijfremmen. Er is géén los frame, de Flare Disc wordt alleen compleet geleverd. Er zijn zogenaamde Performance, Pro en Team uitvoeringen. En de meest luxueuze, de Ultimate. Deze 8,3 kilo lichte Team uitvoering kost dan wel weer € 3499,-. Er zijn 7 maten, zowel in ‘disc’ als met ‘direct mount’. Nb: er is ook nog een Flare 0.8, maar dat is het ‘oude’ model wat meer allround dan aero is.

Aero stuurtje!

Naast het frame, Ultegra 8020, 160 mm schijven en Quasar QS wielen (hoogte van de velg naar wens!) heb je bij het Team model dan ook het nieuwe Apex Carbon Integrated stuur. Ziet er ‘ingewikkeld’ uit, maar nee, het valt wel mee. De vorm van het stuur is wel doorwogen gekozen. Afstellen is natuurlijk minder makkelijk dan bij een gewoon stuur. De kabels en leidingen lopen door het stuur ( d.i. aan de onderzijde van de bocht) en gaan dan ook ‘gewoon’ het frame in. De achterremleiding loopt door de onderbuis omdat de ‘flat mount’ remklauw op de linker achtervork zit. Uiteraard zijn er speciale spacers.

Helaas

We zetten de ‘custom’ gespoten Flare Disc ook in tijdens de lezerstest. Er was een DNF: na een zestalritjes raakte de voorderailleur los. En dan echt los: bij de nieuwe voorderailleur zit de kabel echt gedraaid en dan kort op maat geknipt. Prima, maar als de kabel dan los raakt krijg je deze heel lastig weer op zijn plaats. Gevalletje van een wat slordige montage… En dat was jammer want de fiets scoorde tot dat moment goed tot zeer goed: als we de zes formulieren optellen en delen dan scoorde de fiets 8 bij image, 8,5 bij kwaliteit, 8 bij prijs/kwaliteit en 8,5 bij de rij eigenschappen. Enkele commentaren: ‘strak frame plus stuur, plus wielen’. ‘Rijdt als een beest, stuurt haarscherp’. ‘Supergave kleur, lijkt op Specialized’ ‘Mooie brede, volle halfhoge velgen’. ‘Schijfremmen werken zeer goed’. Kritiek? ‘Rommelige afmontage met half afgeplakt stuurlint’ en ‘lastig af stellen met dit stuur’. Als de Flare Disc de eindstreep had gehaald dan… ben je geïnteresseerd in de Flare Disc check dan apex-bikes.nl 

Fotografie: Remco Veurink