Meteen maar wat cijfers: € 899,- voor een los frame, € 2199,- compleet, 7, 2 gemiddeld. Dat scoorde deze Italiaan in de lezerstest in FIETS 5. De ER-01 is op papier te bewonderen op de cover.

20 cm

De ER-01 heeft een Carbon Pre-Peg T700 Sc monocoque frame met geïntegreerd balhoofd, BSA bracket, carbon patjes, 1 1/8- 1 1/2″ voorvork, flat mount aansluiting op de achtervork en de voorvork en voor en achter 12 mm steekassen. En een oversized onderbuis, sloping bovenbuis, 20 cm lange balhoofdbuis bij een L (er zijn vijf maten). Deze fiets was afgemonteerd met een Ultegra 8020, 160 mm schijven en DT Swiss wielen en Deda Zero cockpit. De achterremleiding loopt door de onderbuis omdat de ‘flat mount’ remklauw op de linker achtervork zit.

7,2

Even door met de cijfers. Als we de elf formulieren optellen en delen dan scoorde de fiets 6,8 bij image, 7,1 bij kwaliteit, 7,9 bij prijs/kwaliteit en 7,1 bij de rij eigenschappen. Het frame weegt circa 1200 gram, de voorvork 450 gram en de torsiestijfheid is 99 nm. Prima in orde voor een Performance model -wat dat is het. De ER-01 past in het rijtje met de Synapse, Roubaix en de Jan Janssen Sonic Disc. ‘Overall’ scoort de fiets zo 7,2.

‘Stabiel’

Enkele commentaren: ‘’stijf in voorbouw’. ‘Fijne fiets, stabiele ligging’. ‘is goed stabiel en fietst prettig’ ‘Voor de prijs een goede fiets’. Kritiek? ‘Kabels klapperen in de onderbuis’, ‘remmen moet nog ingeremd en beter afgesteld worden’ en ‘zit wel erg rechtop’ en ‘bandjes mindere kwaliteit’. De eindconclusie: prima fiets, goede groep, lekker schakelen, remmen kan beter en de styling? Die zou toch wel extravaganter mogen. De prijs/kwaliteit is ruim in orde en als we de ER-01 vergelijken met andere ‘disc’ modellen is de Carrera zeer zeker goed betaalbaar. Dat kan ook omdat Carrera rechtstreeks geïmporteerd wordt en in eigen huis afgemonteerd wordt. Daaardoor kan de prijs laag worden gehouden. Dat is wel zo fijn. www.salden.nl

Fotografie Remco Veurink