Te laat voor de beurs, te laat voor de folder, maar precies op tijd voor seizoen 2012: de gloednieuwe, totaal onverwachte titanium Kona Raijin. Een échte all terrain bike, naar de beste Kona tradities, aldus Kona. En als we naar de plaatjes kijken, kunnen we ze daar voorlopig alleen maar gelijk in geven.

Het frame wordt gebouwd bij Lynskey. Da’s momenteel één van ’s werelds beste titanium framebouwers en één van de duurste. In Amerika zou het Raijin frame zo’n 1900 dollar moeten kosten en dat vinden we niet eens overdreven duur. Voor dat geld krijg je namelijk 1,8 kilo 3/2.5 titanium, prachtig gebogen en perfect gelast. Bij de tijd is het BB30 bracket. Geheel volgens de állerlaatste trend is de balhoofdbuis zelf niet verlopend maar ouderwets recht. Daar passen twee verschillende lagers in: boven een intern 11/8″ en onder een 1.5″ extern lager zodat je een verlopende voorvork kunt monteren. Die voorvork moet dan een veerweg van zo’n 100 mm hebben om de geometrie te laten kloppen. Een geometrie gebaseerd op een 69,5* balhoofd, voor een 29-er betekent dat serieuze stabiliteit!

Daar passen dikke banden bij en dat vraagt om flink brede achtervorken. Heeft ‘ie! Evenals schuivende achterpatten om zonder derailleur te kunnen rijden. Of naar keuze derailleurpatten, dat mag ook!

Tekenend voor de veelzijdigheid en het perfectionisme zijn de 5 (!) beschikbare maten. Best uniek voor zo’n exclusieve bike. Laatste feature is de 27.2 zadelpen. Van titanium natuurlijk, en samen met het frame moet hij je heerlijk comfortabel over de mooiste trails dragen.

Raijin, de Japanse god van donder en bliksem. Hij komt als een donderslag bij heldere hemel. En we willen graag uitproberen of hij ook gaat als de bliksem!