Is de weegschaal je grootste vriend? Ga je echt voor ‘light’? Wij leefden ons uit en zetten een Fuji SL 1.1 en een Lightweight Urgestalt Disc op water en brood. In dit deel 1 de Fuji, de Lightweight vind je in deel 2.

Wie aan een hill climb race of klimtijdrit deelneemt, wil maar één ding: zo snel mogelijk boven zijn. Een zo licht mogelijke fiets is dan op zijn zachtst gezegd nogal belangrijk. Wij gingen aan de slag met een standaard afgemonteerde Fuji SL 1.1. Een fijne fiets, maar met 7,3 kilogram (maat L) inclusief pedalen te zwaar voor het betere klimwerk. Hoog tijd dus om wat vederlichte onderdelen op de kop te tikken.

Wielen en banden

Voor nieuwe wielen zochten we ons heil bij de Duitse lichtgewicht-specialist Schmolke. In combinatie met naven van de Italiaanse onderdelenfabrikant Extralite weegt de TLO 30 tubeset slechts 940 gram. Betere klimwielen zal je dan ook niet snel vinden. Ook de banden haalden we uit Duitsland, bij Continental om precies te zijn. De keuze viel op de Podium TT Ltd, het pro only-model van de firma. Vanwege de latex binnenband zijn de tubes erg licht – zeker voor 25 millimeter exemplaren – en ook de rolweerstand is laag.

Groep

De SRAM Force-groep waarmee de Fuji was uitgerust is op zich al licht, maar met de high end SRAM Red 22-set konden we er nog wat grammen afschaven. Dat komt vooral door de eendelige cassette, die ruim 100 gram lichter is dan de standaard Force-cassette. De elektronische eTap-groep met enkel voorblad was verleidelijk, maar bleek zwaarder te zijn dan de kabelversie.

Remmen

De remmen haalden we bij het Amerikaanse Cane Creek. De EE-remhoeven zijn ware kunstwerkjes en wegen samen ongeveer evenveel als een enkele remklauw van SRAM Force. Een uitstekend alternatief dus. Het afstellen van de remmen vraagt wat geduld, maar als dat eenmaal in orde is, heb je alles wat je wilt: meer dan voldoende remkracht in een vederlichte verpakking.

Vermogensmeter

Natuurlijk, de Rotor-vermogensmeter zorgt met een totaalgewicht van 545 gram (inclusief cranks) voor extra gewicht, maar tijdens klimtijdritten is het van belang dat je het juiste tempo weet te vinden. Wie te snel start, blaast zichzelf op. Start je te traag, dan maak je de verloren tijd nooit meer goed. Met andere woorden: dit kleine offer is zijn gewicht in goud waard.

Stuurpen

In plaats van de standaard 100 millimeter stuurpen kozen we voor een 120 millimeter exemplaar van Extralite. Die weegt slechts 88 gram, ziet er goed uit en zou ook sterk genoeg moeten zijn om langere koersen mee te rijden.

Voor een klimtijdrit is het van belang dat je het juiste tempo weet te vinden

Zadel en zadelpen

Het zadel en de zadelpen van Mcfk zijn 300 gram lichter dan de oorspronkelijke onderdelen. Het kale carbon ziet er vervaarlijk uit, maar is niet zo oncomfortabel als het lijkt. Duur-ritten van drie uur leverden voor ons geen enkel probleem op.

Stuur

Deda’s Superleggera-stuur – het lichtste model in het assortiment van de Italiaanse fabrikant – is goed voor een gewichtsbesparing van 40 gram. Daarnaast is het stuur stijver dan het oorspronkelijke Fuji-stuur. Waarschijnlijk ga je daar niet veel sneller van klimmen, maar het voelt geweldig aan wanneer je op de pedalen gaat staan.

Pedalen

Met een gewicht van 66 gram per pedaal zijn de Xpresso 15-pedalen van Time zo ongeveer het lichtste kliksysteem op de markt, maar de prijs van tegen de 300 euro is nogal hoog. Daar komt bij dat de schoenplaatjes snel slijten. Wij namen dat echter licht op, want bij klimtijdritten draait alles om een zo laag mogelijk gewicht.

Overige aanpassingen

Een stuurlint is een relatieve luxe die je bij het klimmen niet nodig hebt, dus dat trokken we er zonder pardon af. Hetzelf-de deden we met het grote voorblad en de voorderailleur, want tijdens het klimmen rijd je zelden op het buitenblad

(althans, de niet-profs). Het is wel een beetje tricky om die onderdelen eraf te halen, want je vergroot de kans dat de ketting eraf loopt. Door de ketting in te korten maak je die kans weliswaar kleiner, maar het blijft een risico en het monteren van een kettinghouder is dus het overwegen waard.

1 Het eendelige SRAM-cassetteblok is 100 gram lichter dan de SRAM Force-variant waarmee de Fuji standaard is afgemonteerd.

2 De Schmolke-wielen met Extralite-naven wegen slechts 940 gram.

3 De EE-remmen van Cane Creek zien er goed uit en wegen minder dan een enkele SRAM Forceremklauw.

4 De 25 millimeter tubes van Continental zijn niet alleen erg licht, de rolweerstand is ook laag.

5 De Xpresso 15-pedalen van Time zijn duur maar licht en hebben het dus tot in de basis geschopt.

Met 5,3 kilo is de Fuji geknipt voor klimtijdritten, maar ongeschikt voor ieder ander doel

Resultaat

Met al deze aanpassingen brachten we de Fuji op een gewicht van 5,31 kilogram, zo’n 2 kilogram minder dan het origineel. Geknipt voor klimtijdritten. Met daarbij de aantekening dat het eindproduct totaal ongeschikt is voor ieder ander doel, maar dat had je waarschijnlijk al begrepen.