Webtest: Schwalbe Smart Sam 29-er band
Mathijs Wagenaar
24 februari 2012
Met de opkomst van de mountainbike met grote wielen is er voor de bandenfabrikanten ook een uitdaging bijgekomen. Hoeveel grip heb je nodig wanneer een band een groter contactvlak heeft met de ondergrond? Is een iets smallere band niet sneller bij het optrekken? Het lagere gewicht van een smalle band zou je hierbij helpen. Wij testten afgelopen tijd de Schwalbe Smart Sam 47 mm EVO 29-er uitvoering.Voor de komst van de 29-er was de Schwalbe Smart Sam een band voor trekking fietsen. Een Performance uitvoering met een minder soepel karkas en stalen hieldraad woog in een 47 mm brede uitvoering zo`n 595 gram. Met de komst van de 29-er veranderde Schwalbe het karkas in een EVO- uitvoering en het rubber in de Pacestar-samenstelling. Dit moet de band meer soepelheid geven en ook een lager gewicht.Praktijk
Het verschil in soepelheid tussen de Performance- en EVO-uitvoering is direct te voelen. Het gewicht is afgenomen, de weegschaal blijft steken bij 464 gram. De band is er niet in een tubeless ready uitvoering. Wij probeerden met een DT-Tricon tubeless wiel in combinatie met vloeibare latex het geheel tubeless te maken, maar dit lukte niet. De hieldraad is niet aangepast zoals bij de tubeless ready band wel het geval is. Ook is de maat van de hieldraad vrij ruim, hierdoor is de Slimme Sam wel simpel te monteren. Na oppompen meten we een bandbreedte op het karkas van 44 mm breed. Met een opgegeven breedte van 47 mm valt de band dus wel iets smaller uit!Ploegen
Voor de afgelopen vorstperiode hadden we vooral natte omstandigheden. Het vrij grove profiel naast het loopvlak bewees zijn dienst erg goed. Hoe extreem de modder ook was (zandondergrond) de band gaf geen krimp. In de bochten was het opnieuw de grens opzoeken wanneer je de grip kwijtraakte. In combinatie met de grotere wielen leek de grip wel oneindig te zijn. In extreem modderige omstandigheden sneed de band door zijn ‘breedte’ door de modder. Je merkt echter wel dat je door de smallere band de bandendruk iets hoger moet zetten om geen stootlek te rijden. Hierdoor is het comfort iets minder. In het midden van de band zitten de noppen haast tegen elkaar aan zodat je op echt harde ondergrond toch een vrij lage rolweerstand hebt. Je merkt vooral door het lage gewicht dat versnellen je makkelijker lijkt af te gaan. Wordt de ondergrond droger, dan loopt de band merkbaar zwaarder in vergelijking met bijvoorbeeld een Racing Ralph, om maar bij het Schwalbe-rubber te blijven.Inzetbereik
Wij zouden de Smart Sam adviseren wanneer je zowel tochten op verhard wegdek als in het bos wilt maken. Bij flinke modder voldoet de band naar behoren. Met zijn breedte ligt de band dicht bij het rubber voor een cyclocrosser. Bij droge omstandigheden en omlopen met veel oneffenheden zouden we eerder een bredere band gebruiken. Door de combinatie lagere bandenspanning en meer volume heb je meer comfort en moet je ook een lagere rolweerstand hebben. Dat wordt dus bandjes wisselen om een optimale performance te hebben met het veranderlijke Nederlandse weer…Schwalbe Smart Sam 29-er 47 mm breed – 464 gram – 49,90 euro.www.schwalbe.nl
Het verschil in soepelheid tussen de Performance- en EVO-uitvoering is direct te voelen. Het gewicht is afgenomen, de weegschaal blijft steken bij 464 gram. De band is er niet in een tubeless ready uitvoering. Wij probeerden met een DT-Tricon tubeless wiel in combinatie met vloeibare latex het geheel tubeless te maken, maar dit lukte niet. De hieldraad is niet aangepast zoals bij de tubeless ready band wel het geval is. Ook is de maat van de hieldraad vrij ruim, hierdoor is de Slimme Sam wel simpel te monteren. Na oppompen meten we een bandbreedte op het karkas van 44 mm breed. Met een opgegeven breedte van 47 mm valt de band dus wel iets smaller uit!Ploegen
Voor de afgelopen vorstperiode hadden we vooral natte omstandigheden. Het vrij grove profiel naast het loopvlak bewees zijn dienst erg goed. Hoe extreem de modder ook was (zandondergrond) de band gaf geen krimp. In de bochten was het opnieuw de grens opzoeken wanneer je de grip kwijtraakte. In combinatie met de grotere wielen leek de grip wel oneindig te zijn. In extreem modderige omstandigheden sneed de band door zijn ‘breedte’ door de modder. Je merkt echter wel dat je door de smallere band de bandendruk iets hoger moet zetten om geen stootlek te rijden. Hierdoor is het comfort iets minder. In het midden van de band zitten de noppen haast tegen elkaar aan zodat je op echt harde ondergrond toch een vrij lage rolweerstand hebt. Je merkt vooral door het lage gewicht dat versnellen je makkelijker lijkt af te gaan. Wordt de ondergrond droger, dan loopt de band merkbaar zwaarder in vergelijking met bijvoorbeeld een Racing Ralph, om maar bij het Schwalbe-rubber te blijven.Inzetbereik
Wij zouden de Smart Sam adviseren wanneer je zowel tochten op verhard wegdek als in het bos wilt maken. Bij flinke modder voldoet de band naar behoren. Met zijn breedte ligt de band dicht bij het rubber voor een cyclocrosser. Bij droge omstandigheden en omlopen met veel oneffenheden zouden we eerder een bredere band gebruiken. Door de combinatie lagere bandenspanning en meer volume heb je meer comfort en moet je ook een lagere rolweerstand hebben. Dat wordt dus bandjes wisselen om een optimale performance te hebben met het veranderlijke Nederlandse weer…Schwalbe Smart Sam 29-er 47 mm breed – 464 gram – 49,90 euro.www.schwalbe.nl
Mathijs Wagenaar
24 februari 2012
Gerelateerd nieuws
Mathijs Wagenaar
Deze wielertechneut maakt de mountainbiketesten en veel techniektesten voor Fiets. Van pompje tot powermeter, van zadel tot ondershirt, Mathijs test alles tot het stuk gaat. De combinatie van een opleiding “industrieel productontwerp” met een niet onverdienstelijk mountainbike verleden (sinds hij bij Fiets werkt is zijn vorm overigens niet meer wat het geweest is ;-)) staat garant voor interessante invalhoeken. Fabrikanten sidderen als Mathijs weer een nieuwe test aankondigt. Drijft eindredacteur Peter tot waanzin met zijn ‘of/als’ dialect, maar komt uiteindelijk toch altijd tot fraaie testen met bijzondere conclusies.
Meer artikelen van Mathijs Wagenaar