Ja, we zullen toch echt de broekriem moeten gaan aanhalen. Ook wij als fietsers. En elk jaar een nieuwe (stads)fiets kopen is dan even geen optie meer. Wat wel? Je oude fiets opknappen of een Roetz bike kopen. Een wat?

Ieder jaar worden er in Nederland meer dan een miljoen fietsen verkocht. Dat is natuurlijk mooi, want fietsen is gezond. Gemiddeld heeft elke Nederlander iets meer dan één fiets in huis. Het aantal fietsen (18 miljoen) is al jaren stabiel, wat inhoudt dat er elk jaar een miljoen fietsen verdwijnen. Ze eindigen in de schuur, in de gracht en op het station. Fietswrakken en weesfietsen worden ze genoemd, vaak zijn ze voor een groot deel nog prima in orde. Elke stad in Nederland heeft er mee te maken, de gemeente Amsterdam alleen ruim de in 2010 meer dan twintig duizend verlaten fietsen .
En het is juist de missie van Roetz bikes om stijlvolle, sterke en zo duurzaam mogelijke fietsen te maken. De duurzame missie bestaat uit twee onderdelen: de fiets, en het productieproces. 

De fiets
De belangrijkste eigenschap van een duurzame fiets is dat hij lang meegaat. Alle onderdelen van Roetz fietsen zijn van de beste kwaliteit. De frames zijn zorgvuldig geselecteerd op kwaliteit. Ze zijn roestvrij, zonder vervormingen en hebben een sterk, stalen frame dat zorgvuldig gesoldeerd is. De frames worden, na een industriële schoonmaakbeurt van een poedercoat voorzien, de meest duurzame lak voor en fiets. De onderdelen zijn zoveel mogelijk gemaakt van natuurlijke producten uit Nederland en omringende landen. Dat scheelt kilometers in de vrachtwagen, en dus CO2.

Een duurzaam proces

Fietsen assembleren is een vak apart. Toch wilde Roetz ook graag het assemblageproces op een duurzame manier invullen. Samen met gepensioneerde fietsenmakers zette Roetz bikes een project op in een sociale werkplaats in Dordrecht. In de werkplaats worden de oude frames gedemonteerd, waarna ze industrieel van lak en roest ontdaan worden. In de werkplaats worden de schonen frames gepoedercoat, en onder het oog van de ervaring in elkaar gezet. De Roetz fietsenmakers-leerlingen streven naar herintreding,  een doorstroom naar een reguliere fietsenwinkel als assistent fietsenmaker is een reëel toekomst perspectief. Nederland kampt met een tekort van ongeveer duizend fietsenmakers. Na zes maanden productie werkt de werkplaats volkomen onafhankelijk, en zijn de gepensioneerde fietsenmakers alleen nog incidenteel bij het project betrokken.
Roetz Road – € 499
Roetz Retro – € 699
Verkrijgbaar in de betere fietsenwinkel en op www.roetz-bikes.nl