Na de melding van de nieuwe Shimano SLX-groep in ‘Volle bak’ hebben we inmiddels meer beelden van alle losse onderdelen. De SLX-groep is een stuk beter betaalbaar dan de XT- en XTR-varianten. Vaak gebruik makend van dezelfde technieken, maar met een iets zwaarder gewicht, biedt de groep veel waar voor je geld. De groep is op een aantal punten door de Japanners aangepakt. Zo hebben onder andere de remmen nu ook het design en techniek van de Shimano XT-groep. Dit betekent de Servo Wave- en Icetech-techniek als ingrediënten. Het wachten is nu op een eerste testgroep, met de looks zit het in ieder geval wel goed! De groep zal op 2013 fietsen te vinden zijn.

Het crankstel is er in dubbel en triple optie. Voor de dubbel is er een 24 en 38 tandwiel variant bijgekomen. Deze optie komt tegemoet aan de vraag van de fabrikanten voor de 29er modellen. In de meeste gevallen moet dit op een 29er dan ook voldoende mogelijkheden opleveren in combinatie met een cassette van 12-36.

Voor de achterderailleur is er ook een montage-optie bijgekomen, de zogenaamde Direct Mount. Deze constructie moet het – vooral voor de 29-er – eenvoudiger maken om je wiel te wisselen. Ook geeft de constructie iets meer stijfheid mee aan de derailleur. Daarnaast komt er ook het ‘slotje’; de zogenaamde + toevoeging. Hierdoor maakt de ketting minder ‘sprongen’ in ruig terrein. Dit geeft minder kans op het aflopen van de ketting en voorkomt beschadigingen aan je fiets. Onlangs introduceerde concurrent SRAM ook een zelfde soort mechanisme.

De voorderailleur kabelloop is iets smaller geworden en heeft een iets kortere constructie. Dit moet er voor zorgen dat er op de 29-er meer ruimte is tussen het wiel, frame en kabel. De schakelaars zijn voorzien van de Rapid Fire plus techniek en 2 Way shifting. De shifter voor de voorderailleur is in te stellen voor een dubbel en triple variant.

www.shimano-benelux.com