Als het om materiaal gaat, dan telt voor Chris Horner uiterlijk niet. Zijn fiets doet voor de start van de Ronde van Californië ietwat vreemd aan. Het had net zo goed de fiets van een fan kunnen zijn.

Zelf als Horner traint met de ploegleiderswagen achter zich aan, dan gaat er steevast een zadeltasje en een pompje mee. In een opengeknipt bidonnetje zit een reservebandje.

Opvallend is dat Horner niet op een fiets rijdt met Trek’s geometrie voor profs. Deze geometrie noemt de fietsenfabrikant de H1. Horner heeft een fiets met een langere balhoofdbuis en valt daarmee onder de meer comfortabele H2 geometrie.

”Als Chris Horner voor een fiets met profgeometrie had gekozen, dan had hij een heleboel vulringen tussen zijn stuurpen en zijn frame moeten plaatsen”, zegt Jordan Roessingh van team Radioshack. ”Dat gaat toch ten koste van de stevigheid. Hij heeft daarom voor een H2 geometrie gekozen”.

 

25 mm bandjes

Op de fiets van Horner zien we ook bandjes met een dikte van 25 mm. Opnieuw opmerkelijk, want in het profpeloton is 23 millimeter de standaard. Horner rijdt overigens in wedstrijden meestal wel op 23 mm bandjes. Radioshack rijdt met de 23 millimeter tubes van Schwalbe.

Horner is de enige renner bij Radioshack met een breed zadel van Bontrager, de Bontrager RL. Het zadel staat opmerkelijk ver naar voren. Op het frame met maat 56, gebruikt de Amerikaan een stuurpen van 120 millimeter.

Auteur: Ben Delaney