Heus, we kwamen ze weer tegen de afgelopen weken. Fietsers die met 39 tandjes voor en 23 tandjes achter de Alpe D’Huez willen beklimmen. Voor een prof is dat natuurlijk geen probleem. Voor iemand die één keer in de week fietst is het bijna een onmogelijke opgave. We zetten de belangrijkste tips voor het fietsen van een toertocht voor je op een rij.

Heus, je bent de eerste niet die er tijdens een tocht pas achterkomt dat je de verkeerde versnellingen hebt meegenomen. Bestudeer voordat je een tocht gaat rijden eerst het parcours. Zitten er bergen in? Zijn de hellingen steil? In de bergen is het soms raadzaam om een extra klein verzet mee te nemen, een kransje met 28 tandjes bijvoorbeeld, of een tripple. Het kan best zijn dat je gewend bent om een berg met maximaal een ‘23‘ op te rijden. Als je diezelfde berg aan het eind van een lange cyclo op moet, dan fiets je hem meestal niet zo hard op als normaal.

Mocht je een ander verzet meenemen, kijk ook of de derailleur dit verzet aankan. Het aanpassen van het verzet kan ook betekenen dat je een nieuwe ketting nodig hebt. Nieuwe kransjes kunnen overslaan bij een oude ketting. Controleer daarom ook of je fiets probleemloos schakelt.

Sleutel niet aan je fiets op de avond voor de cyclo of toertocht. Nieuw materiaal test je niet uit tijdens een cyclo. De kans op problemen is dan gewoonweg te groot.

Zadel

De grootste vijand tijdens lange tochten is een pijnlijke bips. Zorg daarom dat je een broek draagt met een goede zeem. Belangrijk is ook de juiste maat van een fietsbroek. De naden van een broek kunnen door het trappen gaan schuren, met wondjes of zelfs een ontsteking als gevolg. Veel renners vetten hun billen en kruis in met zalf.

 

Zonnebrand

Een cyclo rijden betekent dat je vaak uren onderweg bent. Het is dan fijn als de zon schijnt. Als je vele uren op de fiets zit, dan kan je makkelijk verbranden. Zorg dus dat je ingesmeerd bent met zonnebrandcrème.

 

Controleer je fiets

Kijk voordat je een tocht gaat rijden of je fiets in orde is. Zijn de remmen goed uitgelijnd? Lopen ze niet aan als je uit het zadel komt? Heb je eventueel een vers stuurlint om je stuur gewikkeld tegen blaren? Maak de fiets ruim voor de tocht in orde. Als je zelf niet handig bent, breng hem even naar de fietsenmaker. Na het sleutelen is het belangrijk om een testritje te maken. Alleen dan weet je of alles in orde is. Je zult niet de eerste zijn die er tijdens een tocht pas achter komt dat de fiets niet in orde is.

Kijk bij het rijden van een lange tocht uit met geleend materiaal. Is die fiets van een kennis of familielid wel geschikt voor jou? Controleer of de maten kloppen. Het rijden op een verkeerde fiets kan leiden tot pijnlijke armen, rug en benen. Je wilt toch niet halverwege afstappen?

Ook een nieuwe fiets kan voor problemen zorgen. Je wilt natuurlijk met een blits karretje voor de dag komen. Zorg dan wel dat je op deze fiets hebt getraind. Iedere fiets zit anders. En die nieuwe fiets kan je juist na een paar uur de das om doen vanwege allerlei pijntje s, omdat de afstelling net iets anders is dan op je oude fiets.

Voeding

Voor je maag en darmen geldt hetzelfde als voor je benen. Je moet ze trainen. Veel fietsers laten zich voor een cyclo of toertocht verleiden tot het kopen van gelletjes of andere vloeibare voeding. Blijf er vanaf als je niet gewend bent om ze te gebruiken. Dit kan tot ernstige maag en darm klachten leiden. Neem de voeding dus mee op training als je het tijdens de cyclo wilt gebruiken. Begin met kleine hoeveelheden en bouw het zo langzaam op. Heb je tijdens de training geen problemen, dan kun je ze met een gerust hart gebruiken tijdens een cyclo.

Eten tijdens een lange tocht is belangrijk. Bekijk van te voren wat je meeneemt, en wat je eventueel kunt aanpakken bij ravitailleringposten onderweg.

Handschoentjes

Neem goede handschoentjes mee. Je handen kunnen tijdens een lange tocht makkelijk geïrriteerd raken. Bovendien beschermen de handschoenen je handen tijdens een valpartij.

Ken de route

Bestudeer de route de avond voor de tocht. Bordjes die de route aangeven kunnen verwijderd zijn. Ook je GPS kan het af laten weten. Het is daarom belangrijk om een globaal idee van de route te hebben. Het simpel volgen van anderen is geen optie. Zij kunnen ook verdwaald zijn!

Laatste check up

Loop nog een aantal zaken na voor de start: heb je reservebandjes en een pomp bij je? Zit je eten in de achterzak en zijn de bidons gevuld? Loop ook de buitenbanden even na. Zitten er steentjes of stukjes glas in? Haal ze eruit. Het verkleint de kans op lekke banden. Controleer tot slot de spanning in de banden. Zijn ze goed opgepompt?