Al eerder aan bod geweest: de Sensa Guilia Special. Bij de opbouw van een Shimano Ultegra Di2 groep bijvoorbeeld en ook nog bij de lezerstest in Fiets nr. 4 van dit jaar. We reden nog ‘even’ door met de Guilia. Dit schreven we in de lezerstest:

‘Net een half punt achter de Duratec. Vooral bij de rijeigenschappen blijft de Sensa iets achter. En dat terwijl de Guilia toch een supermodern een monocoque Generation 5 carbon model met interne kabelvoering, monobox bracket, nieuwe voorvork met 1 1/8 inch en 1, 5 inch balhoofdstel is. En met een complete Ultegra Di2-groep: stroomkabels door de onderbuis, accu keurig onder de linkerachtervork. Gewicht en stijfheid meer dan in orde. ‘Heel stabiel’ volgens Han en Onno. ‘Stuurt enorm licht, valt vanzelf in de bocht’ volgens Dick.  ‘Mooie fiets, Sensa is goed bezig’ volgens Dimitri. En we waren vooral benieuwd naar de Di2. Dat het vlot en zeer nauwkeurig schakelt wordt absoluut gewaardeerd, dat de Sensa voor deze prijs een complete Di2-groep heeft ook maar ‘met schakelen voel je niet goed aan wat je doet’ ( Han). Dat heeft niets met de Sensa te maken; eerder met het feit dat alle testers behoorlijk ervaren zijn en weten hoe ze moeten schakelen. En ook met de onbekendheid met Di2 . Waar valt nog wat te winnen voor Sensa? Niet bij de kwaliteit, wel bij imago.

Samenvatting: Net niet voorbij de Duratec. Wel licht, stijf en supermodern. Goede prijs/kwaliteit verhouding, Di2 maakt (nog) niet het verschil.’ De technische gegevens: het 58 centimeter frame weegt 1100 gram, de voorvork 330 gram. De torsiestijfheid is 105Nm, de bracketstijfheid is 44 en de vork scoort 77. De Guilia is er in de maten 50, 53, 55, 58 en 61 centimeter en als ‘custom’ model (opbouw naar keuze) en als deze Special. 

De grote vraag voor ons was: ging er iets mis? Nee dus.

Eerst de Di2. Na 2000 kilometer zat er nog meer dan voldoende stroom in de accu. Daarnaast hebben we ook geen enkele hapering gehad met de ‘elektriek’. Zowel qua werking niet als met het functioneren ervan. En de Ultegra-onderdelen zijn goed, doordacht, niet mega-licht of superverfijnd, wel altijd in orde. Deze Di2 is de eerste versie en er zal nog wel wat aangepast worden in de loop van de tijd.

Met name de batterij: er is een nieuwe, kleinere batterij onderweg die mooi in de zadelpen past bijvoorbeeld. Maar zo, netjes verstopt onder de achtervork, is de accu ook al keurig geplaatst. Het ‘draadje’ van de achterderailleur steekt wel wat uit’; iets wat we vaker gezien hebben bij Di2-fietsen.  Je komt onwillekeurig met je hak van je schoen tegen de draad en de kans dat een andere fietser zijn of haar fiets ‘aanhaakt’ is – theoretisch gezien – aanwezig. De oplossing is een extra ’tie wrap’ en goed strak langs de vork leiden.

Het frame: geen centje pijn, geen kraakje. De bracketlagers zijn press fit en draaiden keurig. Dat gaat ook op voor de balhoofdlagers. Wel even aan het einde van het seizoen de vork loshalen en opnieuw invetten. Dat gaat ook op voor de kabelvoering. De kabelvoering? Inderdaad, de kabels lopen intern. En de afsluitbare ingangen en uitgangen zijn oké, al sloten de kapjes niet 100 procent. Binnendringen van water kan dan wel gebeuren!  Na een zeer regenachtige periode kan een extra check geen kwaad. Bijvoorbeeld door bij het laagste punt – lees het bracket – de boel los te maken en op te laten drogen. Het is overigens niet zo dat het frame vol water komt te staan! De overige ‘standaard’ onderdelen op de Sensa zijn van prima kwaliteit. Stuur en stuurpen zijn van het huismerk Supra, evenals de zadelpen. Het stuur weegt 290 gram, de stuurpen in een 120 millimeter versie 130 gram (we reden een periode met een 110 Ritchey-pen). Wat zouden we vervangen? De zadelpen. Die is met een gewicht van 310 gram gewoon zwaar. Over het San Marco Concor zadel niets dan goeds. Over de eigen Supra RA30-wielset zijn we tevreden, al reden we wel snel een slagje in het achterwiel.
Samenvattend: de Guilia is geen ‘comfort’ racer. Het is een echte racer. Niet geraffineerd, wel zeer betrouwbaar en voorspelbaar. De voorkant met name voelt heel stevig, bijna hard aan. Voordeel is dat je een zeer nauwkeurig stuurgedrag hebt; de fiets doet wat je wilt. Nadeel is dat de schokken ook echt doorkomen. Dat komt ook door de ‘dikke’ 31, 6 millimeter alu zadelpen. Wellicht kan een carbon zadelpen nog wat meer verlichting brengen. Helemaal mooi zou een 27,2 millimeter pen zijn; maar dan zou je met opvul shims moeten gaan werken… Daarnaast kan een zadel met meer padding in een individueel geval een oplossing zijn. Alhoewel, oplossing… Het is zoals gezegd een racer. Met een R. 
De Sensa Guilia is er vanaf 1799 euro met Tiagra. Deze Special kost 2999 euro. Een mooie prijs voor een carbon racer met Di2. 

 www.sensabikes.com