Bikepacken kan met praktisch iedere fiets, maar anti-lekbanden en een frame vol nokjes maken je reis al een stuk aangenamer. We testten twee fietsen gemaakt voor het betere duurwerk.
Canyon Grail CF SLX 8.0 Di2
Ja, ook wij keken even op toen we dat maffe stuur voor het eerst zagen. Het idee erachter? We willen allemaal wel een stuurpen die in één rechte lijn vanuit de bovenbuis doorloopt, net als de profs. Helaas is dat voor ons gewone stervelingen een utopie. Zo diep zitten is namelijk geen pretje. Om dezelfde
looks te creëren en het stuur toch op comfortabale hoogte te krijgen, hebben ze bij Canyon een andere manier van bevestigen bedacht. Het voordeel: meer comfort als je met de handen op het stuur of in de grepen zit. Voor sprints is het stuur in de beugels extra stijf gemaakt. Allemaal leuk en aardig hoor, zo’n ‘deltawingstuur’, maar let goed op met de maatvoering. Je kunt het stuurtje niet zomaar even vervangen zonder je spaarvarken nogmaals kapot te slaan, en ook de verstelmogelijkheden nadien zijn minimaal. Er is ruimte om het stuur 15 millimeter te laten zakken. Omhoog gaat niet meer. Wel is het mogelijk je shifters te verstellen in positie.
Wat kunnen we verder vertellen over de Grail? Nou, dat het geen doorontwikkeling van de Inflite is, maar dat het er wel veel van weg heeft. De frameconstructie doet direct denken aan de cross. Wel heeft Canyon met kleine veranderingen geprobeerd extra comfort in te bouwen. Zo klemt de zadelpen lager op de zit-buis, waardoor de flexibele zadelpen meer kan doorbuigen. Ook zit het frame vol nokjes voor dragers of spatborden. Volgens Canyon is deze Grail gemaakt voor offroad gebruik, maar dan wel op brede paden. Grind en gruis, maar geen singletracks. Een echte gravelbike dus. Tijdens ons testritje reden we met het topmodel, uitgerust met 23 millimeter Reynolds-wielen en 40 millimeter Schwalbe-banden, wat ook meteen de maximale bandbreedte is. Dat is best jammer, want we hadden graag eens een 650bx50 millimeter wielset gemonteerd, en écht van de paden afgeweken met wat meer comfort!
Trek Checkpoint SL 6
Na de Domane en Boone is de Checkpoint de volgende fiets van Trek waarmee je zou moeten kunnen
gravellen.De fiets is ‘bikepackspecifiek’, wat wil zeggen dat hij een luie geometrie heeft, talloze nokjes en ruimte om meer dan voldoende bidonhouders te monteren.Trek duikt er vol in met een volledige line-up aan aluminium én carbon modellen. De Checkpoint is klassieker gestyled dan de Grail en heeft een racy uiterlijk: in eerste instantie lijkt hij vooral op een gewone crosser. Het carbon frame van de SL6 is gemaakt van OCLV en ook Treks Isospeed schokbreker-techniek is aan boord. Standaard zijn 35 millimeter brede banden gemonteerd, en om lek rijden te voorkomen moet je die vrij hard oppompen. Het rubber koppelgedeelte is dan meer dan welkom: je voelt de zitbuis flexen. Je kunt maximaal 45 millimeter banden steken. 650b wielen passen helaas niet. We testten de Checkpoint tijdens verschillende graveltochten in Nederland:, van strakke gravelpaden op de Veluwe tot redelijk hardcore stukken in Limburg.
Met een 34×34 als lichtste verzet zijn de mogelijkheden eindeloos en dat is erg prettig. De Amerikanen hebben de liggende achtervork flink laten zakken om zowel ruimte voor de banden als dubbele tandwielen kwijt te kunnen. De fiets is qua rijgevoel vergelijkbaar met de crossfietsen uit het Trek-assortiment. Dezelfde gebogen vork laat hem prettig sturen, maar maakt geen erg wendbare indruk. Dit kan ook aan de langere wielbasis liggen, die het ons bergaf dan wel weer erg makkelijk maakt.Zoals gezegd zit het Trek Checkpoint-frame vol met nokjes. Er is ook nog ruimte voor een extra bidonhouder op de bovenbuis. Je kunt een stevige drager op de voor- of achtervork monteren en er is ook ruimte om spatborden te plaatsen.
Conclusie
Beide geteste modellen zijn echte gravelfietsen. Snelle jongens waarmee je zonder problemen op de weg je fietsgroepje kunt bijhouden, terwijl je als enige de
shortcuts kunt nemen. De Canyon voelt sneller aan, wat we toeschrijven aan het stijvere stuur. De
looks van dat stuur, daar moet je van houden, zeg maar. Canyon heeft in ieder geval geen rekening gehouden met de Nederlandse doe-maar-gewoon-mentaliteit. De voordelen zijn voelbaar, maar persoonlijk hadden we liever gehad dat het comfort uit de geometrie van het frame kwam, en niet uit de vorm van het stuur. De Checkpoint ziet er heel wat klassieker uit. De fiets is ook een stukje comfortabeler dan de Grail en dat kunnen we in deze categorie fietsen wel waarderen. Zowel de Trek als de Grail zijn luxe fietsen en niet zomaar een ‘fiets voor erbij’. Ze kunnen met allerlei soorten banden dienen als racer, gravelbike of een beetje crossfiets. Beide kun je ook volhangen met tassen of rekjes, en daarmee hebben ze het label ‘bikepackfiets’ dik verdiend. Snel je tas inpakken en kiezen maar.