Open deuren
Echt nieuwe inzichten komen er niet uit deze studie. Het zijn vooral bevestigingen van wat al bekend was, alleen zijn daar nu cijfers aan gehangen. Toch verwacht Blocken dat dit onderzoek wellicht gebruikt gaat worden bij het bepalen van de tactieken van ploegen. Blocken geeft aan dat voor klassementsrenners of sprinters is de beste positie op rij 6, 7 of 8 ligt. Genoeg voordeel van het uit de wind rijden en ver genoeg van voren om te reageren op aanvallen of valpartijen.In onderstaande video de luchtweerstand voor elke positie van 121 renners in een keurig geordend wielerpeloton, als percentage van de luchtweerstand van een renner die alleen rijdt.De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Wereldrecord rekenen
De studie is een combinatie van computersimulaties en windtunnelmetingen (waaronder een compleet peloton van 121 modellen), die onafhankelijk van elkaar dezelfde resultaten gaven. De onderzoekers namen twee pelotons van 121 renners onder de loep, die licht van elkaar verschilden in de afstand tussen de rijen. De computersimulaties bedroegen 3 miljard rekencellen – een wereldrecord voor een sporttoepassing – daarvoor waren de Amerikaanse supercomputers van het bedrijf CRAY nodig en tienduizenden softwarelicenties van het bedrijf ANSYS. Nog steeds moesten ze 54 uur aan een stuk draaien voor de doorrekening van een peloton, met in totaal 49 terabyte aan werkgeheugen.Bron: TU EindhovenBeeld: Bart van Overbeeke