Uitgebreide fietscomputer
Laat ik beginnen met de computerfuncties. Deze Xplova 5 Evo is de grote broer van de X3. Die laatste is een pure fietscomputer, met navigatie via een spoor (geen kaart) en zonder actioncam. Deze X5 heeft een groter scherm en komt wel met kaarten en een camera. Je kunt hem dus gebruiken om routes mee te rijden. Die routes plaats je op het apparaat door ze via synchronisatie met de app op te halen bij Xplova’s eigen online platform (zie afbeelding hieronder) waar je ook routes kunt tekenen. Steeds gebruikelijker bij fietsgadgets. Ook Garmin, Polar, Lezyne en anderen hebben hun eigen platform. Ze zijn allemaal gek op onze gebruikersgegevens. Het is ook mogelijk je routes vanuit Strava te importeren via de app.Het gaat een tikkie omslachtig allemaal en niet heel intuïtief, maar het werkt wel. Er worden OSM kaarten gebruikt, waarbij je zelf kunt kiezen welke landenkaarten je op het apparaat wilt downloaden. Dat ging allemaal foutloos en lekker soepel. De X5 heeft 8Gb intern geheugen, daar kun je wel even mee voort.Trainen?
De X5 komt ook met een stel trainingschema’s én je kunt hem verbinden met Trainingspeaks als je daar een abonnement hebt voor je trainingen. Als je een training kiest geeft het scherm van de X5 aan wat je op welk moment moet doen op de fiets.Opnemen en delen
Wil je gewoon lekker fietsen en alles wat je doet meten en opnemen, dan kan dat uiteraard ook. De Xplova ondersteunt Wifi, Bluetooth en ANT+ en is dus te koppelen aan allerlei sensoren en je telefoon. Hartslag, vermogen, Di2 (EPS en eTap niet), cadans, het is allemaal simpelweg een kwestie van één keer verbinding maken via het duidelijke menu.Natuurlijk kan de X5 alle waarden die je van een fietscomputer verwacht tonen. Snelheid, hoogte, gemiddeldes, afstand, rondes, temperatuur….er ontbreekt niets.Na je rit kun je alle opgeslagen data bewaren en analyseren. Ook kun je de rit uploaden naar Xplova’s online platform, Trainingspeaks en Strava. Ook hierbij heb je je telefoon nodig, al hoef je daar verder niets op te doen, behalve de app actief te hebben. Onderstaand wat screenshots uit de app.De bediening
Het apparaat is te bedienen via het 3″ grote touchscreen of met de knoppen die aan de zij- en onderkant van het apparaat zitten. Die knoppen hebben geen geweldige feedback. Zeker tijdens het fietsen voel je niet goed of je ze hard genoeg indrukt. En het touchscreen laat je soms ook vaker drukken dan je lief is. Het heeft niet de kwaliteit van een moderne smartphone, waarschijnlijk mag je dat voor deze prijs ook niet verwachten. Uiteindelijk werkt alles wel, en een keertje extra drukken is natuurlijk niet onoverkomelijk. Met handschoenen aan werkt het scherm niet overigens, jammer want op de mtb draag ik altijd dunne handschoenen met lange vingers. Dan moet je dus de knoppen gebruiken. De afleesbaarheid is wel prima, lekker helder en met goed contrast.Keuzevrijheid
Je bent heel vrij in wat je op het display wilt tonen. Je kunt door meerdere schermen scrollen, met per scherm minimaal 3 en maximaal 11 datavelden. Waarbij je kunt kiezen uit 7 verschillende scherm lay-outs waarin je zelf bepaalt welke waarde er in welk vakje getoond wordt. Opnieuw een prima stukje gebruiksgemak. Die lay-outs kun je tijdens het fietsen niet wijzigen, wel wat er in welk vakje getoond wordt zoals je in onderstaande video ziet.De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Nog meer instellingen
Naast bovengenoemde instellingen kun je nog bepalen hoe het scherm werkt, automatisch contrast of juist handmatig, geluid of niet en hoe hard dat moet zijn, automatisch afsluiten na x minuten, pauzeren, dempen…te veel om op te noemen.Praktijk
In de praktijk werkt alles net zo goed als beloofd. Satellieten worden snel gevonden, waardes kloppen, schermen doen wat ze moeten doen, verbinden met de telefoon gaat prima, uploaden naar Strava werkt zoals het hoort.De accu gaat volgens Xplova zo’n 12 uur mee. Zo lang heb ik niet achter elkaar gefietst, maar als ik het verbruik een beetje extrapoleer kom je er inderdaad een heel eind mee bij gemiddeld gebruik. Dus niet constant navigeren met het scherm op de maximale helderheid. Opladen gaat snel met de usb-kabel.
Video
Dan het onderdeel waarmee Xplova zich onderscheidt van Garmin, Wahoo, Sigma en andere fietscomputerbouwers…de ingebouwde actioncam. Eerst even zeuren. Die camera zit, uiteraard, aan de voorkant. En waar je die op richt wordt eigenlijk bepaald door de hoek waarop je het scherm van de fietscomputer wilt hebben ten opzichte van jezelf. Op mijn mtb betekent dat dus dat hij eigenlijk iets te veel naar boven filmt. Een losse actioncam zou ik meer naar beneden richten, maar bij de Xplova is het scherm dan niet fijn afleesbaar. Wil je een keer een ander perspectief, dan heb je pech, want dan kun je de fietscomputer niet gebruiken. Naar achteren filmen kan niet, op je helm plaatsen kan niet. De conclusie is dus dat hij eigenlijk vooral geschikt is als ‘dashboardcam’.En dat is jammer, want je kunt veel met dat videobeeld. De kwaliteit van de footage is redelijk. Niet vergelijkbaar met highend actioncams, maar dat is logisch als je ziet wat je betaald voor een losse GoPro camera. Wat vooral leuk is, is de samenwerking met de Xplova video app. Want het is echt supersimpel om een video te maken, met een muziekje, je snelheid, hartslag en andere waardes in beeld en die te delen op social media met een druk op de knop. Indrukwekkend hoe goed dit allemaal in elkaar zit. In de video hieronder zie je een onbewerkt stukje video, waarbij ik 4x 30 seconde video aan elkaar geplakt heb in de app. Klaar en online in 3 minuten, met hulp van de smartphone. Ik maakte de beelden door te kiezen voor het automatisch opnemen in sessies van 30 seconden, zolang ik harder dan 15 km/u reed. Ik had ook voor een ondergrens voor hartslag kunnen kiezen, of iets met vermogen of op bepaalde Smart Signs in de route. Echt tof.De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."