Edwin Haan
9 juli 2018
Bahrain-Merida rijdt de ploegentijdrit op de nieuwste tijdritmachine van het Taiwanese merk, de Time Warp TT.De ontwikkelaars kregen als opdracht de Warp lichter te maken dan zijn voorganger en de aerodynamische drag tot een minimum te beperken. Dat alles moest in twaalf maanden klaar zijn om op tijd te zijn voor de Tour de France.Zoals tegenwoordig alle grote merken doen, gebruikte ook Merida CFD (computer fluid dynamics) om diverse framevormen te ’testen’ op de computer. De uitkomst werd nog eens getest in de windtunnel om te bevestigen dat de gemaakte keuzes inderdaad zorgen voor een snellere fiets.De oude Warp stamt uit 2013. Deze nieuwe tijdritfiets is specifiek voor elektronisch schakelen ontworpen. Daarnaast zijn de velgremmen volledig geïntegreerd. Alle kabels lopen intern, om luchtwervelingen zo veel mogelijk te voorkomen. Zowel de remkabels als de Di2 kabels gaan dus vanaf de hendel via stuur en stuurpen het frame in. Er is de keuze uit twee verschillende carbon cockpits, die in samenwerking met VISION ontworpen zijn.Het eindresultaat is een 400 gram lichtere fiets die bij 50km/u 9Watt minder luchtweerstand heeft. In eerste instantie is de fiets alleen beschikbaar voor de wedstrijdrenners, waaronder uiteraard het Bahrein-Merida team. Zomer 2019 komt hij ook beschikbaar als framekit, in gelimiteerde oplage.
Edwin Haan
9 juli 2018
Gerelateerd nieuws
Edwin Haan
Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.
Meer artikelen van Edwin Haan