Het Nederlands Elftal heeft Krakau in Polen uitgekozen als thuisbasis voor het EK voetbal. Terwijl de internationals zichzelf klaarstomen voor de cruciale wedstrijd tegen Duitsland, verkende onze redactie de regio als fietsgebied.

Het is even schrikken als voorbij Cottbus de Duitse autobahn overgaat in de Poolse A-18. Als de staat van deze snelweg symbool staat voor alle wegen in Polen, dan hadden we beter de mountainbike mee kunnen nemen in plaats van de racefiets. De snelweg zou zo opgenomen kunnen worden in Parijs Roubaix. Gelukkig is de ellende na 60 kilometer voorbij.

Krakau is de één na grootste stad van Polen. Er is veel bewaard gebleven van de oude binnenstad, en dat maakt de stad een geliefde bestemming voor toeristen. Krakau ligt aan de rivier de Wisla en is nagenoeg vlak. Naar de dichtstbijzijnde heuvelzone is het ongeveer een half uur fietsen.

Heuvels

Langs de rivier ligt een fietspad. Ik zie een wielrenner voor me rijden en ik spring in zijn wiel. Hij heet Tomas. Zijn dunne pootjes verraden dat hij een klimmer is. Hij vertelt op weg te zijn naar de heuvels. Ik laat de uitnodiging om mee te fietsen niet aan me voorbijgaan. We verlaten het fietspad en steken binnendoor naar Skawina, een dorp aan de rand van de heuvelzone. Via het centrum en een nieuwbouwwijk is het plotseling rechtsaf. Bukowska heet de straat, hij loopt stijl omhoog naar het dorp Bukow. De eerste 700 meter gaat aan ongeveer 10 procent, met uitschieters naar boven. De klim is ongeveer 2500 meter lang en er zullen meer van dit soort klimmetjes volgen.

Mijn fietsgenoot Tomas excuseert zich voor de wegen waarover we fietsen. ”Het is allemaal niet zo mooi als in Nederland’’, zegt hij. Hij kent ons land van die ene keer dat hij er een auto kwam kopen. Ik stel hem gerust met de mededeling dat hij blij mag zijn dat hij hier heuvelop kan trainen. ”Bergen hebben we niet’’, vertel ik. We vervolgen ons rondje richting de grens met Slowakije.

Het landschap ten zuiden van Krakau heeft wat weg van de Ardennen. Er is veel typische lintbebouwing en heuvels gaan tot zo’n 400 meter hoogte. Terug in Krakau pak ik nog even de Bronislawy heuvel mee. Deze heuvel ligt pal naast het centrum. De aanloop met kasseien doet Vlaams aan. Voor me stappen een aantal fietsers af.

Fietspaden

Net als veel andere Poolse steden probeert Krakau het fietsen te stimuleren. In de stad zijn een aantal fietspaden aangelegd. Toch worden die niet heel veel gebruikt. Veel Polen zien een fietspad als extra voetpad, dus erg opschieten lukt niet. Een fiets is in Polen meer iets om mee te recreëren dan om te gebruiken voor bijvoorbeeld woon- werkverkeer.

Terug in Krakau staat er drie en een half uur op de teller. De hartslagmeter toont dat ik heb afgezien. Het centrale plein in de stad is groot en staat vol met terrassen. Het is een prima plek om wat te eten. De rekening na afloop, valt mee. Uit eten gaan  in Polen is niet duur.

Krakau is niet een bestemming om uit te kiezen als fietsvakantie. Maar als trip waarop de fiets meegaat, is de regio zeker niet verkeerd.

Auteur: Edwin Driessen