Het idee voor neutrale hulp ontstond in 1972 in de Dauphiné Libéré. Een ploegleider had een kapotte auto en Bruno Gormand bood zijn eigen wagen aan ter vervanging. Neutrale hulp is tegenwoordig niet meer weg te denken in het wielrennen.

Jens Voigt kan meepraten over het nut van neutrale assistentie. Hij maakte maar wat graag gebruik van een neutrale fiets toen hij in de tour van 2010 een klapband kreeg in een afdaling. Grappig genoeg was dat geen fiets van een officiële Mavic volgwagen. ‘’Mijn frame was gebroken en de bezemwagen kwam vragen of ik in wilde stappen’’, zegt Voigt. ‘’Ik zei nee, ik wil naar Parijs.  Helaas was er geen ploegleiderswagen meer in de buurt en ook de neutrale wagens waren al voorbij. Gelukkig kwam er wel een neutrale wagen van de kids tour voorbij, en zo reed ik verder op een neutrale kinderfiets’’. Er is zelfs een foto van.

Mavic assistentie is jaarlijks aanwezig in ongeveer 200 wedstrijden. Hun wagens zijn zowel voor als achter in de wedstrijd te vinden. Als een kopgroep in de Tour de France minder dan een minuut voorsprong heeft, mogen de ploegleiderswagen er niet achterrijden. Een juryauto en de neutrale wagen wel. Bij een lekke band krijgt een renner een nieuw wiel van Mavic.

Uitgezonderd Parijs-Roubaix, wordt er in wedstrijden niet vaak gebruik gemaakt van de neurale wagen. De afstelling van de snelspanners is bij iedere ploeg tegenwoordig anders. Dat betekent dat bij een nieuw wiel van de neutrale wagen, de mecaniciens eerst aan de spanners moet draaien, voordat hij het wiel vast kan zetten. De meeste renners wachten daarom op hun eigen teamwagen.

 In bergetappes wordt naar verhouding het meeste beroep op de gele auto’s van Mavic gedaan. Dit komt omdat het peloton in dit soort etappes meestal helemaal uit elkaar wordt geslagen. Iedere ploeg heeft twee volgwagens en kan zodoende niet achter elke groep aanrijden.

 De reservefietsen van Mavic zijn van Cannondale. Het zijn CAAD 9 frames. De afmontage is opvallend. Op één van de fietsen troffen wij Ultegra aan, en niet de topgroep van Shimano: Dura Ace. Omdat renners met verschillende soorten pedalen rijden, zijn de reservefietsen voorzien van toeclips.