De samenwerking van Merckx met autofabrikant Lexus wordt al maanden met een gelikte social media campagne ondersteund. Zo verschenen er filmpjes van een ‘duel’ tussen een tijdritfiets en een sportwagen, en konden we meekijken met een test in een windtunnel. Nu is er daadwerkelijk ook een product van de samenwerking: De Merckx ETT tijdritfiets.

De ETT heeft net als topmodellen van enkele ander fabrikanten, een geïntegreerde vork, benedenbuis en stuurpen. Belangrijkste innovatie is wat Merckx en Lexus de ‘Venturi Powerbox’ noemen. In de benedenbuis zitten een aantal horizontale uitsparingen. Volgens de fabrikanten zorgen deze gaten voor een betere aerodynamica. Ook zou de fiets stabieler op de weg liggen.

Lexus heeft als autofabrikant veel ervaring met aerodynamica. Op de Merckx ETT is het principe toegepast van een ‘rear diffuser’. Dit systeem van luchtgeleiding is afkomstig uit ondermeer de Formule 1. Hoewel de Merckx ETT al enkele jaren in ontwikkeling is, en de fiets als zodanig is goedgekeurd door de wereldwielerbond UCI, is het vreemd dat andere fietsenbouwers dit principe nog niet hebben overgenomen. Merckx zelf heeft daar een verklaring voor. De UCI heeft de fiets goedgekeurd, onder de voorwaarde de techniek niet opnieuw gebruikt zou worden. In dat opzicht is de ETT dus uniek.

Behalve de ‘Venturi powerbox’, is de ETT een standaard tijdritfiets. De achterrem zit niet, zoals bij modellen van veel concurrenten achter het bracket, maar op de traditionele plek aan de zitbuis.

Merckx heeft de adviesprijs voor de ETT nog niet bekend gemaakt.