Begin april melden we al dat de nieuwe Shimano 105 R7000 er aan kwam. En in FIETS 6 hadden we een eerste test van de onderdelen met de velgremmen. De schijfremmen hadden we toen alleen nog maar
via het scherm gezien. Nu hebben net een 2019 Merida Reacto Disc 4000 binnen -en die is grotendeels afgemonteerd met de nieuwe 105 Disc groep. Hier alvast wat beeld; binnenkort meer over de Reacto en de 105 groep.

Opvolger

De nieuwe R7000 105 groep is de opvolger van de 5800 groep, de nieuwe 105 groep heeft nu net als de duurdere groepen ook hydraulische schijfremmen. De 2×11 groep is binnenkort leverbaar. De mechanische groep zonder bracketlagers is straks verkrijgbaar vanaf € 649,00 en de groep met schijfremmen krijgt een consumentenadviesprijs vanaf € 889,00.

Mechanisch

Wie gehoopt had op Di2 (elektrisch schakelen dus), in de 105 groep, zal misschien wat teleurgesteld zijn. De R7000 groep moet het nog steeds doen met mechanische shifters. Wat opvalt is de vorm van de nieuwe shifters. Die lijken nu erg op de ergonomisch gevormde Ultegra hoods. Als we naar de modelnamen kijken, zien we 3 versies R7000, R7020 en R7025. De eerste is voor ‘gewone’ velgremmen, de laatste 2 zijn voor de nieuwe schijfremmen. De 7025 is een versie voor kleine handen. De shifters staan iets meer naar buiten en wat dichter bij het stuur. Zo kun je met kleinere handen toch goed bij de grepen, zonder dat ze snel tegen de stuurbocht aankomen. De slag is ook wat korter.

Remklauwen

De calipers komen net als de meeste andere onderdelen in 2 kleuren, Silky Black en Spark Silver. Ze hebben dubbele zuigers en werken met de al bestaande remblokjes, die we bijvoorbeeld al tegenkwamen in de RS-505 calipers. De calipers worden flat mount gemonteerd. De remschijven zijn er in verschillende maten en uitvoeringen, allemaal met een centerlock bevestiging. Nieuw is in ieder geval de 140mm remschijf. Groot zat voor de gemiddelde racefiets. De schijven voldoen aan de UCI-normen, ze zijn dus al afgerond om snijwonden na een valpartij te voorkomen. De schijven op de Merida komen niet uit de 105-groep; net als het FSA crankstel.