Dat een goede fiets echt niet duur hoeft te zijn, bewijst deze Canyon Roadlite, die net geen 1000 euro kost.  De basis is een zwart geanodiseerd aluminium F6 frame van 1500 gram en een One One Eight CF carbon vork van nog geen 600 gram. De complete fiets weegt 8800 gram.

Even de highlights van het rijwielgedeelte: de Maximus zitbuis is volgens Canyon zo gevormd ‘dat het contactoppervlak met de trapas maximaal is, zonder de bewegingsvrijheid van de voorderailleur te beïnvloeden. De oversized onderbuis en de ovale liggende achterbrug versterken de hiermee behaalde hoge laterale stijfheid; de One One Eight CF voorvork met aluminium stuurbuis: stabiel en precies sturend. Achteraan: een verwisselbaar derailleurpad. ‘3-D gesmede uitvaleinden zorgen voor beste schakelprecisie en voortreffelijke frame stijfheid. In het geval van een impact op de achterderailleur, blijft het frame beschermd, daar slechts het derailleur padje vervangen hoeft te worden’.

Ook nog de asymetrische zadelpenklem: slechts 17 gram. ‘Het vergrote klemoppervlak maakt een goede klemming zonder beschadiging van de zadelpen mogelijk. De klemgleuf van de zitbuis wordt volledig afgedekt, zodat de zadelpen voor water en vuil beschermd blijft’. Fraai beschreven en ook nog gewoon mooi spul!

Is het alleen maar goud wat er blinkt?. Heel vooruitstrevend is het frame niet. Zo lopen de derailleurkabels gewoon buitenom en heeft het bracket BSA schroefdraad. De torsiestijfheid: 112 Nm, bracketstijfheid 56. Veel beter kan niet  voor een fiets uit deze prijsklasse.

De Roadlite is een ideale fiets voor wie een nette racer zoekt en geen tweedehandsje wil. Daarnaast zijn niet alleen het frame en de geometrie in orde, het sterkte punt is toch de afmontage: met eigenlijk alleen maar merkonderdelen. Bij deze 6.0 SL SRAM, Ritchey en Mavic bijvoorbeeld. Dat hebben ze goed gezien bij Canyon: goed en groot inkopen en je fiets zo afmonteren dat er niks fout kan gaan.

Maar het belangrijkste is: de zwart geanodiseerde met Katusha striping uitgevoerde 6.0 SL bolt gewoon goed. Door een iets langere balhoofdbuis in combinatie met een korte bovenbuis en langere achtervork is het geen echte criteriumfiets. Zitten en trappen! Maar hij is wel uitstekend geschikt voor lange tochten; met 48/34 voor en een 32 achter kun je ook lange, steile klimmen aan. SRAM Apex schakelt direct en goed. Even wennen en dan ga je als de brandweer door de versnellingen. Enne… het wit is toch ook wel gewoon mooi! Het zadel is een simpel Selle Italia model. Zit het niet goed? Dan een ander kopen; dat kan er wel van af met het relatief lage bedrag wat de Canyon kost. Wil je lichter en iets verfijnder: ga dan voor de AL (aluminium) modellen.

XS, S, M, L, XL, 2XL, 3XL: zeven maten en drie uitvoeringen (vanaf  899 euro met 105, Apex tot  1149 euro met Ultegra. Frame kost los  499 euro. Je koopt een Canyon rechtstreeks bij de producent en doordat je fiets dan voorzien is van standaard onderdelen kun je voor onderhoud en service overal terecht. Info via www.canyon.com.