Ridley heeft een speciale fiets ontwikkeld voor Parijs-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen. Het gaat om een speciale versie van de Fenix, de Fenix Classic. De fiets is volgens de fabrikant ontworpen om de schokken van het rijden op kasseien beter op te vangen.Ridley heeft een speciale fiets ontwikkeld voor Parijs-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen. Het gaat om een speciale versie van de Fenix, de Fenix Classic. De fiets is volgens de fabrikant ontworpen om de schokken van het rijden op kasseien beter op te vangen.

De Ridley Fenix werd vorig jaar geïntroduceerd. De versie voor de profs heeft de titel Classic meegekregen. Jochen Bessemans van Ridley: “Het is een fiets die zeer stijf, sterk en duurzaam is door de oversized diamantvormige buizen, maar tegelijk comfort biedt doordat de vorm van de staande achtervork trillingen absorbeert en stabiliteit brengt’’. De fiets wordt gebruik door de renners van Lotto-Belisol.

De Fenix is één van de vier fietsen waar Lotto-Belisol momenteel de beschikking heeft. De ploeg rijdt ook op de aero fiets Noah Fast, het klimmodel Helium SL en de Dean tijdritfiets.

De Fenix Classic is ook in de winkel verkrijgbaar. Het design is hetzelfde als van de fiets van de profs. De Classic is afgemonteerd met Campagnolo Chorus en een Rotor-cranck. Om het comfort te verhogen, krijgt de fiets het dikkere 4ZA ‘comfort’ stuurlint en 25 mm Continental GrandPrix 4-Season banden. De versterkte flanken en de dubbele Vectran breakerlaag van deze band, geven volgens Ridley een hogere bescherming tegen lekrijden. Adviesprijs: 2.699 euro.