Janke is al 35 jaar fietsenmaakster in Utrecht. Voor Pedala beschrijft ze het dagelijkse leven van een ‘rijwielhersteller’, over haar passie en liefde voor fietsen en de mooie dingen die ze in haar winkel én in haar leven meemaakt.

Ik ben in mijn winkel druk in de weer met mijn fietsenmaker leerling (W) en ik word me daardoor van meerdere dingen bewust. De leeropdrachten die ik hem geef zie ik zelf als in een film aan mijn geestesoog voorbij trekken. Ik zie de solaire stelsels van de verschillende versnellingsnaven. Ik ruik de specifieke geur van bepaalde Sturmey Archer naven en ik hoor het geluid dat ze, in goede conditie, moeten maken.

Ik weet ook wat het betekent als ze bepaalde geluiden niet maken, wannéér ze geen geluid moeten maken en dat Sturmey Archer en Torpedo er van binnen én buiten anders uitzien en verschillend klinken. Mijn favoriet, qua klank, is altijd de Torpedo model 55 geweest,die heeft ook een speciaal pookje! Een goede tweede is één van de vijfversnellingsnaven van SA waar drie lange cylindervormige pallen in zitten, met elk een sterke veer, die direct aandrijven op de naafhuls. Een harde, droge, trage tik is het resultaat. Soms hoor ik er nog één voorbijkomen en kijk ik altijd even om…in welke fiets zit ‘ie??

De favoriet: Torpedo model 55

Zintuigen
Mijn zintuigen zijn onmisbaar bij de uitvoering van mijn werk. De geluiden die een gewonde fiets voortbrengt zijn veelzeggend en kunnen goed helpen bij het stellen van een diagnose. De geluiden die klanten nabootsen zijn vaak enorm vermakelijk, helemaal als ik vraag of ze het nog eens kunnen doen…

De meest gehoorde klacht is toch wel deze : “Mijn fiets kraakt! Ik denk dat de trapas kapot is.” De kraak die je hoort voel je in de pedalen maar komt vaak heel ergens anders vandaan (een versleten ketting, gebroken kogelringen in het achterwiel, een kapotte spie…).De meeste geluiden geven een indicatie van waar het malheur zich bevindt.

Mijn zintuigen zijn onmisbaar bij de uitvoering van mijn werk. De geluiden die een gewonde fiets voortbrengt, kunnen goed helpen bij het stellen van een diagnose.

Systemen en wetten van fietstechniek
Nu ik veel met leerling W werk merk ik dat ik een andere denkwijze heb dan collega’s en opleidingsinstanties. W vertelt me dat ook dat hij tot nu toe leerde fietsenmaken uit boeken en dat hij mocht werken met nieuwe en moderne materialen. Nu wordt hij uitgedaagd de systemen en wetten van fietstechniek te begrijpen en te denken in oplossingen in plaats van onmogelijkheden. Steeds een stapje verder en ik ben heel dankbaar dat hij dat begrijpt, een ras vakman in de dop!

Geluid, geur en gevoel. Het GGG kantoor van de fiets, een veldboeket, prachtig om de variatie en veelkleurigheid en bijna iedereen houdt ervan!

Move for MS
Mijn nieuwe racefietsje is trouwens klaar, ik verheug me op onze eerste rit, door de velden met heuse veldboeketten waar we langs zullen zoeven. Die eerste rit rijd ik met vriendin Tessa, als haar ziekte er niet tussenkomt. Ik ben van plan om in september met haar mee te fietsen, de Mont Ventoux op teneinde haar stichting Move for MS te sponsoren.

Ik verwacht dat W tegen die tijd goed genoeg zal zijn om mijn bedrijf een paar dagen solo te kunnen runnen. Ik hoop dat ik goed genoeg ben om tegen die puist op te fietsen. Met de prestatie van Tommeke vers in het geheugen ga ik die uitdaging aan!

Janke.