HOOFDDORP – Het veelbesproken interview van Oprah Winfrey met Lance Armstrong wordt donderdagnacht pas uitgezonden. De inhoud van het vraaggesprek is al dagen voer voor speculatie. NUsport vroeg drie sportmarketeers om hun mening over de zaak-Armstrong.

Door Charlie Bootsman

Armstrong gaat dopinggebruik bekennen, maar hoe?

Frank van den Wall Bake (Van den Wall Bake Consultancy): “In de eerste plaats moet ik inderdaad maar eens zien wat voor bekentenis het is. De montage wordt nog gemaakt met Armstrong en zijn advocaten erbij. Het is een zorgvuldig geregisseerd toneelstuk waarin ook nog eens krokodillentranen aanwezig zullen zijn, heb ik begrepen.”

“Ik kan me niet voorstellen dat het een volledige bekentenis is. Dat gaat hem miljoenenclaims opleveren. Je koopt de zendtijd bij Oprah, dan mag je zelf de vragen formuleren. Hij zal daar ongetwijfeld een paar miljoen voor betalen. Meneer Armstrong heeft geleerd om toneel te spelen.”

Bob van Oosterhout (Triple Double sportmarketing): “Ik heb steeds geroepen en dat gevoel heb ik nog steeds: wanneer jij en ik elkaar na de show in de ogen kijken zeggen we: goh, was dit nou alles? Echt bekennen dient namelijk voor Lance geen enkel doel. Op het moment dat hij dat doet, tekent hij zijn eigen doodvonnis en zijn de claims niet te overzien. Hij zal zichzelf afschilderen als een gedupeerde van het systeem.”

Marcel Beerthuizen (bigplans): “Er zullen veel mensen om hem heen druk bezig zijn om alles in goede banen te leiden. Zijn strategie moet zijn om met zichzelf en zijn omgeving in het reine te komen. Hij zal zeggen dat er hogere machten in het wielrennen spelen, het is een frontale aanval op de bestuurders. De consequenties van bekennen lijken mee te vallen. Hij heeft meineed gepleegd, maar nu komt weer naar boven dat de verjaringstermijn in Texas waarschijnlijk korter is.”

“Hij zal in ieder geval deals willen sluiten met een aantal partijen, SCA Promotions en de Sunday Times bijvoorbeeld. Daar wordt nu achter de schermen aan gewerkt. Forbes zegt dat Armstrong een vermogen heeft van honderd miljoen dollar en ik kan me voorstellen dat hij best de helft zou willen inzetten om van alles af te zijn.”

Hoe zal het publiek reageren op zijn bekentenis?

Van den Wall Bake: “Ik denk dat zijn bekentenis dusdanig zwak zal zijn dat zijn tegenstanders juridisch niet sterk staan, maar dat hij wel de sympathie krijgt van het volk. En dat hij alles heeft gedaan in het kader van de kankerbestrijding zal er wel bijgehaald worden. Ik denk dat dat er allemaal achter zit. Hij heeft nu nog de tijd om met zijn advocaten daarop te broeden omdat het geen live-uitzending wordt.”

Van Oosterhout: “Ik heb er gewoond, ik heb er geleefd. Het zal mij niets verbazen als de Amerikanen boos zijn op alles en iedereen, behalve op Armstrong. Amerikanen laten hun helden niet zo gauw vallen. De show zal een enorme impact hebben op Amerika, maar ik verwacht niet dat het een full confession zal worden. Zijn ziekte gaat nog een rol spelen. Dat zou me niets verbazen. Alle registers gaan open om het voor hem in een bepaald perspectief te zetten.”

Beerthuizen: “In Amerika moet je boete doen en dan kun je je leven weer oppakken. Dan krijg je een tweede kans. En hij heeft veel goeds gedaan met Livestrong. Maar hij hoeft er niet op te rekenen dat hij de harten van alle Amerikanen kan heroveren, want hij heeft oneerlijk spel gespeeld en collegasporters onder zware druk gezet. Maar het boek en de film die er natuurlijk gaan komen, worden vast en zeker een groot succes.”

Wat zou je doen als Armstrong aanklopt voor advies?

Van den Wall Bake: “Ik zou weigeren omdat mijn prioriteit toch naar de sport gaat. Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Tiger Woods, die heeft zijn vrouw bedrogen, maar niet de sport. Ik zou hem niet als klant willen en geen enkel bedrijf adviseren om nu met Armstrong in zee te gaan. Iedereen die de sportwereld kent, zal het met mij eens zijn. Al hebben ontzettend veel mensen natuurlijk medelijden met hem als hij schuld heeft bekend.”

Van Oosterhout: “In dit geval zou ik dat wel heel erg boeiend en interessant vinden, al wil ik niet de Bram Moszkowicz van de sportmarketeers zijn. Het is makkelijk praten, maar ik zou adviseren om schoon schip te maken en eens te kijken of je niet een hele prominente rol kunt spelen in de algehele reset die het wielrennen nodig heeft en die eigenlijk veel te lang op zich laat wachten.”

“Dit mag nooit meer gebeuren, de sport heeft op haar grondvesten geschud. Armstrong moet zeggen: Ik ga de kar trekken. Voor ik hierover nadenk kijk ik uit naar het interview. Het is een stukje spindoctorpolitiek van het allerhoogste niveau.”

Beerthuizen: “Ik zou eerst met hem gaan praten om te horen wat voor hem het allerbelangrijkste is. Gaat het hem alleen maar om het geld en zijn eigen belang of wil hij zijn fouten bekennen en schoon schip maken, ook voor de toekomst van zijn sport? Het is sowieso altijd het beste om gewoon je hart te luchten. Er is zoveel bewijs, het heeft geen zin te ontkennen.”

“Fouten toegeven, duidelijk maken dat je niet de enige was en dat dopinggebruik ook door bestuurders werd gedoogd. En ondertussen zorgen dat je financiële risico’s tot een minimum worden beperkt. Dat is zijn strategie. De uitzending van Oprah Winfrey is een samenspel van veel disciplines, waarbij advocaten, marketeers en pr-experts zijn betrokken.”

“Het is een commerciële operatie die over veel geld gaat en een wereldwijde impact heeft. Misschien dat dit bij Michael Jackson voor het laatst gebeurd is, maar door internet en social media is het nu groter dan ooit tevoren.”

© NUsport/Charlie Bootsman