Stijfheid, een laag gewicht en aerodynamisch voordeel zijn tegenwoordig de norm als het gaat om fietsen van profwielrenners. Op het eerste gezicht hoort de Ridley Fenix Classic niet in het profwereldje thuis. Toch weerhield het Jürgen Roelandts van Lotto-Belisol er niet van om op een Fenix Classic derde te worden in de Ronde van Vlaanderen.

In een klassieker als de Ronde van Vlaanderen is het gewicht van de fiets van ondergeschikt belang. Duurzaamheid en comfort zijn op de kasseien belangrijker. Met 1200 gram behoort de Ridley niet tot de lichtste frames die op de markt verkrijgbaar zijn. De Belgische fietsenfabrikant introduceerde de fietst eerder dit jaar met een adviesprijs van 2699 euro. De Fenix is afgemonteerd met Campagnolo Chorus en een Rotor crankset. Compleet is deze Ridley ongeveer een derde goedkoper dan alleen al het Pinarello Dogma K frame dat ploegen als Sky en Movistar gebruiken.

Kenmerken van de Ridley Fenix zijn een taps toelopend balhoofd:1 1/8-tot-1 ½, een in oversized BB30 bracket, kabels binnendoor, en ‘schokdemping’ in de zitbuis. Roelandts reed de Ronde van Vlaanderen met high end onderdelen op zijn fiets: een elektronische Campagnolo EPS schakelgroep, Bora Ultra Two carbon tubewielen met 25 mm Continental Competition Pro Limited ProTection banden.

De Belg gebruikte verder een aluminium Zero 100 stuurpen, carbon fiber Superzero zadelpen, een aluminium Newton Shallow stuur (traditioneel, niet ergonomisch gebogen). Het stuur is 40 cm breed. Zonder computer weegt de fiets 7,72 kilo.

Specificaties

Frame: Ridley Fenix Classic, maat M
Vork: Ridley Fenix Classic
Balhoofd: FSA Orbit geïntegreerd 1 1/8-tot-1 1/2″ taps toelopend
Stuurpen: Deda Zero 100, 130mm x -8°
Stuur: Deda Newton Shallow, 40cm (c-c)
Stuurlint: Lizard Skins DSP, (dubbel gewikkeld)
Remmen: Campagnolo Record D Skeleton dual-pivot met remblokjes voor carbon-wielen
Rem- en schakelgrepen: Campagnolo Ergopower Ultra-Shift Record EPS
Derailleurs: Campagnolo Record EPS
Cassette: Campagnolo Chorus 11 speed, 11-25T
Ketting: Campagnolo Record 11 speed
Cranks: Campagnolo Record Ultra-Torque 11 speed, 172.5mm, 53/39T
Bracket: Campagnolo Record Ultra-Torque OS-Fit
Pedalen: Look KéO 2 Max
Wielen: Campagnolo Bora Ultra Two tube
Banden: Continental Competition Pro Limited ProTection tube, 25mm
Zadel: Selle San Marco Regale met Xsilite rails
Zadelpen: Deda Superzero
Bidonhouders: Tacx Tao aluminium (2)
Computer: SRM PowerControl 7

Maten

Lengte: 1.85m
Gewicht: 78kg
Zadelhoogte vanaf bracket (c-t): 778mm
Zadel setback: 70mm
Zitbuislengte, c-t: 540mm
Zitbuislengte, c-c: 500mm
Puntje zadel tot stuur: 583mm
Verval zadel-stuur: 106mm
Balhoofdbuislengte: 175mm
Bovenbuislengte: 565mm (horizontaal)
Gewicht fiets: 7.72kg