Respectievelijk de ‘Hydraulic Road Rim’ en de ‘Hydraulic Road Disc’. Het hart wordt gevormd door de Red 22 Hydro R Double Tap shifters. Op het eerste gezicht lijkt het of SRAM bovenop de shifter een ‘stukje’ extra heeft gemaakt. Dat klopt ook wel omdat in dat gedeelte de remcilinder huist. Er loopt een kabel daarvandaan aan de bovenkant van de shifter langs het stuur naar de remmen. Eventueel bijvullen en ontluchten gebeurt bij de shifter. Tussen de rem ‘hendel’ en de rem is een gesloten systeem. Vergelijk het maar met een Magura rem. Het schakelen gebeurt op exact dezelfde wijze als bij de gewone Double Tap shifters: dus met een hendel. Een ‘klik’ is afschakelen, dóór ‘klikken’ betekent opschakelen. Er is nu een ‘Hydraulic Road Rim brake caliper’ en een ‘Hydraulic Road Disc brake caliper’. In goed Nederlands: een velgrem en een schijfrem. SRAM presenteerde de nieuwe delen in Californië. Voordeel was naast het prettige weer de aanwezigheid van leuke klimmen met daarna een aantal pittige afdalingen. Ideaal om zowel het schakelen als het remmen uit te proberen. SRAM had fietsen van Specialized en Cannondale geprepareerd; beide merken zijn te zien in de ProTour bij respectievelijk Omega Pharma en Cannondale. Het zal waarschijnlijk tot in juni duren voordat de Red ‘22’ leverbaar is en Force ‘22’ is er pas aan het einde van de zomer. Meer lees je over de nieuwe groepen van SRAM in Fiets 5, die op de eerste vrijdag van mei verschijnt. Dan ook een uitgebreide rij-impressie.
Rodrick de Munnik
15 april 2013
In navolging van Campagnolo en Shimano gaat ook SRAM groepen met 11 speed aanbieden. In Californie werden de eerste groepen met 22 versnellingen voorgesteld. Het gaat om de Red- en de Force-groep. SRAM brengt naast twee nieuwe 11-speed onderdelengroepen ook twee nieuwe remsystemen. Hydraulische remsystemen welteverstaan: velgremmen en schijfremmen.Twee nieuwe remsystemen: de HRR en de HRD.
Respectievelijk de ‘Hydraulic Road Rim’ en de ‘Hydraulic Road Disc’. Het hart wordt gevormd door de Red 22 Hydro R Double Tap shifters. Op het eerste gezicht lijkt het of SRAM bovenop de shifter een ‘stukje’ extra heeft gemaakt. Dat klopt ook wel omdat in dat gedeelte de remcilinder huist. Er loopt een kabel daarvandaan aan de bovenkant van de shifter langs het stuur naar de remmen. Eventueel bijvullen en ontluchten gebeurt bij de shifter. Tussen de rem ‘hendel’ en de rem is een gesloten systeem. Vergelijk het maar met een Magura rem. Het schakelen gebeurt op exact dezelfde wijze als bij de gewone Double Tap shifters: dus met een hendel. Een ‘klik’ is afschakelen, dóór ‘klikken’ betekent opschakelen. Er is nu een ‘Hydraulic Road Rim brake caliper’ en een ‘Hydraulic Road Disc brake caliper’. In goed Nederlands: een velgrem en een schijfrem. SRAM presenteerde de nieuwe delen in Californië. Voordeel was naast het prettige weer de aanwezigheid van leuke klimmen met daarna een aantal pittige afdalingen. Ideaal om zowel het schakelen als het remmen uit te proberen. SRAM had fietsen van Specialized en Cannondale geprepareerd; beide merken zijn te zien in de ProTour bij respectievelijk Omega Pharma en Cannondale. Het zal waarschijnlijk tot in juni duren voordat de Red ‘22’ leverbaar is en Force ‘22’ is er pas aan het einde van de zomer. Meer lees je over de nieuwe groepen van SRAM in Fiets 5, die op de eerste vrijdag van mei verschijnt. Dan ook een uitgebreide rij-impressie.
Respectievelijk de ‘Hydraulic Road Rim’ en de ‘Hydraulic Road Disc’. Het hart wordt gevormd door de Red 22 Hydro R Double Tap shifters. Op het eerste gezicht lijkt het of SRAM bovenop de shifter een ‘stukje’ extra heeft gemaakt. Dat klopt ook wel omdat in dat gedeelte de remcilinder huist. Er loopt een kabel daarvandaan aan de bovenkant van de shifter langs het stuur naar de remmen. Eventueel bijvullen en ontluchten gebeurt bij de shifter. Tussen de rem ‘hendel’ en de rem is een gesloten systeem. Vergelijk het maar met een Magura rem. Het schakelen gebeurt op exact dezelfde wijze als bij de gewone Double Tap shifters: dus met een hendel. Een ‘klik’ is afschakelen, dóór ‘klikken’ betekent opschakelen. Er is nu een ‘Hydraulic Road Rim brake caliper’ en een ‘Hydraulic Road Disc brake caliper’. In goed Nederlands: een velgrem en een schijfrem. SRAM presenteerde de nieuwe delen in Californië. Voordeel was naast het prettige weer de aanwezigheid van leuke klimmen met daarna een aantal pittige afdalingen. Ideaal om zowel het schakelen als het remmen uit te proberen. SRAM had fietsen van Specialized en Cannondale geprepareerd; beide merken zijn te zien in de ProTour bij respectievelijk Omega Pharma en Cannondale. Het zal waarschijnlijk tot in juni duren voordat de Red ‘22’ leverbaar is en Force ‘22’ is er pas aan het einde van de zomer. Meer lees je over de nieuwe groepen van SRAM in Fiets 5, die op de eerste vrijdag van mei verschijnt. Dan ook een uitgebreide rij-impressie.
Rodrick de Munnik
15 april 2013