De 99e editie van Luik-Bastenaken-Luik gaat zondagochtend om 10.30- uur van start in Luik. Tien renners op wie we moeten letten in de laatste voorjaarsklassieker van 2013.
1. Philippe Gilbert
Is zeker niet meer zo oppermachtig als in zijn oogstjaar 2011, maar moet in staat worden geacht voor eigen publiek boven zichzelf uit te stijgen. Gilbert heeft wel het nadeel dat Rabobank altijd in de Amstel Gold Race had: alle ogen zijn op hem gericht. Bij elke aanval van een outsider kijken de favorieten eerst naar Gilbert.
2. Alejandro Valverde
Toonde zich zeer tevreden over zijn tweede plaats in de Amstel Gold Race, z’n beste resultaat ooit in de Nederlandse klassieker. De Spanjaard van Movistar kon Gilbert vorig jaar in de slotfase van de wegwedstrijd op de WK niet volgen, maar maakte zondag een kleine achterstand snel goed. Valverde was in 2006 en 2008 al eens de beste in La Doyenne.
3. Simon Gerrans
De kopman van Orica-GreenEdge is bezig aan een ijzersterk voorseizoen. Won etappes in de Tour Down Under, de Ronde van Catalonië en de Ronde van Baskenland. Kwam als derde over de streep in de Amstel Gold Race en kan in Luik een beroep doen op adjundaten Pieter Weening en Michael Albasini.
4. Daniel Moreno
Kopman Joaquim Rodriquez is nog ver verwijderd van de vorm die hem in 2012 de eindzege in de World Tour opleverde. Katoesja heeft met Simon Spilak en vooral Daniel Moreno echter nog twee ijzers in het vuur. De Spanjaard schreef woensdag de generale repetitie voor La Doyenne op zijn naam door op de Mur de Huy weg te rijden bij de concurrentie.
5. Sergio Luis Henao
De Colombiaan is de man in vorm bij Sky en misschien wel dé revelatie van het voorseizoen. Reed lang aan de leiding in de Ronde van het Baskenland en gaf geen centimeter toe toen de grote favorieten eindelijk de benen lieten spreken op de Cauberg. Door een gebrekkig eindschot moest hij genoegen nemen met plek zes in de AGR, maar hij kan in Luik zomaar naar de zege soleren. Moest in de Waalse Pijl alleen buigen voor Moreno.
6. Daniel Martin
De renner van Garmin-Sharp rijdt goed bergop, heeft een sterk eindschot en is in het bezit van een goede moraal sinds zijn eindzege in de Ronde van Catalonië. In de Amstel Gold Race speelde hij als gevolg van een valpartij geen hoofdrol. Martin heeft in Ryder Hesjedal een ploeggenoot die als bliksemafleider kan fungeren.
7. Michal Kwiatkowski
De afgelopen jaren was de verdeling in België duidelijk. De Vlaamse klassieker was het hoofddoel van QuickStep met Tom Boonen, Lotto richtte zich met Gilbert volledig op de Waalse klassieker. De laatste QuickStep-man die in Luik de top tien haalde was Paolo Bettini in 2008. Met de Pool Kwiatkowski heeft de ploeg eindelijk weer een renner in huis die om de hoofdprijzen mee kan doen. Met zijn vierde plaats in de Amstel Gold Race en de vijfde in de Waalse Pijl toonde hij al aan over sterke benen te beschikken.
8. Pieter Weening
Op deze plaats had net zo goed Bauke Mollema kunnen staan, al zien we wel brood in de offensieve tactiek die de Fries zondag in Limburg hanteerde. Lekker vroeg ten aanval trekken, in de hoop bij te blijven als de kanonnen demarreren. Weening heeft nog nooit echt ‘kort’ gekoerst in de Waalse klassieker, maar dat was eerst in de Gold Race ook niet het geval.
9. Vincenzo Nibali
De Ronde van Trentino is geen alledaagse aanloop voor een mogelijke winnaar van Luik-Bastenaken-Luik. Nibali heeft de rittenkoers echter nodig in zijn Giro-voorbereiding. Omdat Luik geen hoofddoel is van de Italiaan kan hij vrijuit koersen. Nibali werd vorig jaar in de slotfase van de klassieker voorbijgereden door Maxim Iglinski.
10. Björn Leukemans
Er zijn weinig renners die in het voorseizoen zoveel kilometers hebben gemaakt als de renner van Vacansoleil-DCM. Hoewel vermoeidheid op de loer ligt, spreken de resultaten voor zich. In de Ronde van Vlaanderen (18de), Parijs-Roubaix (16de) en de Amstel Gold Race (7de) toonde Leukemans aan de lange klassiekers goed te kunnen verteren. Heeft de stijgende lijn te pakken en liet in 2011 al zien het gehele voorjaar aan te kunnen door in alle klassiekers te starten en in drie van de vier top tien te rijden.
© NUsport