Mavic heeft een nieuwe aero wielset gepresenteerd: de Cosmic Carbone CXR 60. Volgens de fabrikant zijn ze onder bepaalde hoeken van de wind sneller dan de concurrerende  Zipp 404 wielen.

Net als de vorig jaar gepresenteerde CXR 80, heeft de 60mm hoge CXR 60, strips tussen de band en de velg. Deze strips moeten de wielen aerodynamischer maken.

De CXR 60 is er zowel in een tube als een draadband versie. Dat is anders dan de CXR 80, die alleen voor tubes is bestemd. De draadband versie van de CXR 60 heeft een adviesprijs van €2,000. De set weegt volgens Mavic 1,800g, exlusief de banden (195gram extra). De tube variant is lichter dan de draadband versie: 1.600 gram. Deze set is ook iets duurder: €2,200 .

Mavic heeft de wielen ontwikkeld met behulp van windtunneltesten. Het bedrijf claimt zo’n 1.000 uur in een windtunnel in Geneve te hebben doorgebracht. De wielen zijn getest met wind uit verschillende richtingen.

Mavic heeft testresultaten gepubliceerd van de CXR 80 en de CXR 60 ten opzichte van de elkaar en de conconcurrentie.  (ondermeer Zipp 404 en Bontracer Aeolus 7). Volgens hen presteert de CXR 80 bij een snelheid van 50 kilometer per uur onder bijna alle windrichtingen het beste. Maar zeker bij tegenwind recht op kop, zijn de verschillen niet erg groot. Vergelijk je de CXR 60 draadversie met de CXR 60 tube, dan presteert de draadband beter bij tegenwind vol op kop en bij een hoek van 5 graden. Staat de wind onder een hoek van 10 graden dan presteert het tubewiel weer beter.

Vergelijk je de CXR 60 met het gemiddelde van de Zipp 404s, HED Stinger 6 en de Enve 6.7, dan besparen deze wielen 19 seconden op een tijdrit van 40 kilometer bij een snelheid van 50 km/u.