Sinds de introductie van de Supersix Evo in 2011 heeft de Supersix veel vrienden gemaakt. Want: de ‘oude’ Supersix was al goed, de Evo is net wat beter. Het verschil wordt voor een groot deel zichtbaar als je het frame op de weegschaal legt: een 58 centimeter frame, gelakt in de groen-wit-zwarte ‘Team’ kleuren weegt 860 gram. Toch zo’n 20 % lichter dan de ‘oude’ Super Six Hi-Mod. Er werd gewicht gespaard bij de achtervork en de constructie van het frame: een monocoque driehoek, verbonden met een deel bestaande uit de staande buis en het bracket en de slanke achtertrein. De derailleurkabels lopen gewoon langs het frame –lichtste oplossing!-, de achterremkabel loopt wel door de bovenbuis.
Review: Cannondale Supersix Evo
fietsredactie
24 mei 2013
In FIETS nummer zes staat een rijtje ‘vette bakken’. Stevige racers, lekker opvallend, hebbedingen. Licht en exclusief en ook nog eens ‘gewoon’ heel goed.. En hier nog zo’n eentje: een ‘custom’ opgebouwde Supersix Evo.
Sinds de introductie van de Supersix Evo in 2011 heeft de Supersix veel vrienden gemaakt. Want: de ‘oude’ Supersix was al goed, de Evo is net wat beter. Het verschil wordt voor een groot deel zichtbaar als je het frame op de weegschaal legt: een 58 centimeter frame, gelakt in de groen-wit-zwarte ‘Team’ kleuren weegt 860 gram. Toch zo’n 20 % lichter dan de ‘oude’ Super Six Hi-Mod. Er werd gewicht gespaard bij de achtervork en de constructie van het frame: een monocoque driehoek, verbonden met een deel bestaande uit de staande buis en het bracket en de slanke achtertrein. De derailleurkabels lopen gewoon langs het frame –lichtste oplossing!-, de achterremkabel loopt wel door de bovenbuis. Geen schroefdraad in het bracket, maar plaats voor alle soorten en maten lagers van zowel Shimano, SRAM en Campagnolo via adapters. Een 340 gram lichte voorvork met twee maten lagers vooraan. Even optellen: frame en vork wegen samen slechts 1200 gram en dat voor een vrij grote maat! De stijfheid van de Evo is gewoon goed, zeker als je het lage gewicht in ogenschouw neemt. Torsiestijfheid van 118 Nm, bracketstijfheid 56.
Sinds de introductie van de Supersix Evo in 2011 heeft de Supersix veel vrienden gemaakt. Want: de ‘oude’ Supersix was al goed, de Evo is net wat beter. Het verschil wordt voor een groot deel zichtbaar als je het frame op de weegschaal legt: een 58 centimeter frame, gelakt in de groen-wit-zwarte ‘Team’ kleuren weegt 860 gram. Toch zo’n 20 % lichter dan de ‘oude’ Super Six Hi-Mod. Er werd gewicht gespaard bij de achtervork en de constructie van het frame: een monocoque driehoek, verbonden met een deel bestaande uit de staande buis en het bracket en de slanke achtertrein. De derailleurkabels lopen gewoon langs het frame –lichtste oplossing!-, de achterremkabel loopt wel door de bovenbuis.
fietsredactie
24 mei 2013