Het cijfer van Fiets: 7,5

Aan de binnenkant van de liggende achtervork van de Legend HT 5.7 staat ‘designed by Bertoletti’. Deze in Italië bekende framebouwer heeft jarenlange ervaring heeft met het bouwen van frames voor andere merken en zette in 2009 uiteindelijk zijn eigen merk Legend op in Presezzo in Bergamo. In een kleine werkplaats worden er vooral titanium frames geproduceerd; zowel race- als mountainbikeframes. En er worden ook stalen, aluminium en carbon kaders gemaakt. In standaard maten en geheel op maat.
Legend wordt geïmporteerd door Jean Habets in Limburg: Habets, ex-prof, is ook liefhebber met een Italiaans hart. Hij laat in Italië frames maken onder de naam Di Stefano en is ook dealer van De Rosa. Dit is de 5.7. ‘3K classic carbon tubes’ – en dat is goed te zien. Licht oversized buizen, tube to tube, speciale verbindingsstukken, slanke staande achtervorken en een bracket met schroefdraad. De achterremkabel loopt door de bovenbuis, de derailleurkabels lopen langs de onderbuis. De balhoofdbuis is oversized, de volledig carbon voorvork heeft twee maten lagers.
De 5.7 oogt en rijdt als een mix tussen een Trek Madone, Bianchi SL en een Colnago C50. De liefhebber zal waarschijnlijk wat we bedoelen.

Het komt er op neer dat de 5.7 voor alles een hele zachte fiets is. Heerlijk comfortabel, alles past, geen gebonk of gerammel. Uiteraard is de 5.7 met Campagnolo, Deda en Fulcrum afgemonteerd. En met Nederlandse Vredestein-bandjes, dat dan weer wel.

Het is geen hardcore scheurbak. Dat kan natuurlijk wel, maar dat lijkt bijna een belediging aan het adres van Bertoletti. We denken ook niet dat een doorsnee coureur in is om een Legend aan te schaffen; je moet toch echt een liefhebber zijn van Italiaans om te investeren in een frame uit Presezzo. De dieprode kleur geeft de 5.7 zeker iets ‘vintage’ mee. Maar het is niet alleen maar een mooi plaatje, technisch gezien is de 5.7 absoluut in orde. Licht en zeker stabiel genoeg. Het kan wellicht lichter – de HT 9.5 weegt bijvoorbeeld los 930 gram – maar dan kom je al wel in een prijsklasse rond de 3500 euro. Tot slot wel een opmerking: de lak is behoorlijk zacht – uitkijken dus.

MeetwaardesPlussen&MinnenDe gegevens
  • Staande buis 56cm
  • Stack 560mm
  • Reach 390mm
  • Stuurpen 110mm
  • Wielbasis 995mm
  • Brackethoogte 268mm
  • Achtervork 406mm
  • Zadelhoek 73,5gr
  • Balhoofdhoek 73gr
  • Sprong 43gr
  • Naloop 57gr
+ 100 procent Italiaans
+ heerlijk rijgedrag
– lak
Prijs: € 3999,- compleet Frame en voorvork carbon/HSC carbon voorvork
Gewicht: 1150/450 gram, 7,80 kg
Groep: Campagnolo Athena 34/50, 12-25
Wielen: Fulcrum Racing 4
Banden: Vredestein Fortezza 23 mm
Zadel en -pen: Fi’zi:k Ardeo /Deda Zero
Stuur en -pen: Deda Zero /eda Zero OS
Maten: XS t/m XXL
Info: www.cyclesjeanhabets.nl
Torsiestijfheid: 89Nm
Bracketstijfheid: 54Nm

Tekst: Menno Grootjans, Fotografie: Edwin Haan

Deze test is een uittreksel uit de racetest van Fiets nr.5-2013. In de complete test werden 4 Italiaanse fietsen getest, andere testen vind je hier.

Olympia Ikon
Wilier GranTurismo
Fondriest TF3 1.2

Wil je de complete test lezen, bestel dan Fiets 5 op Fiets.nl/nabestellen.