Gister is het eerste plastic fietspad ter wereld in Zwolle geopend: de ‘PlasticRoad’. Volgens een van de bedenkers zit er in het 30 meter lange fietspad 1000 kilo aan huishoudelijk plastic. “Dat is te vergelijken met 218.000 plastic bierbekers.”

Plastic afval is een probleem, dat weten we allemaal. Bij elkaar produceren we ieder jaar 320 miljoen ton aan plastic afval en een heel groot deel komt in de natuur terecht. Op straat, in de oceaan etc. Maar hoe kan je van al dit afval iets positiefs maken? Anne Koudstaal en Simon Jorritsma van KWS bedachten vijf jaar geleden de PlasticRoad. Gisteren is dit idee werkelijkheid geworden, tijdens de opening van het allereerste plastic fietspad ter wereld!

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?

Anne Koudstaal: ”Als je in een willekeurige stad loopt, zie je dat er veel wegafzettingen zijn. Wegen moeten gerepareerd worden of kabels en leidingen moeten vervangen worden. Ook zien we steeds meer problemen ontstaan doordat er veel regen valt, het water kan vaak niet goed afgevoerd worden. En daarnaast is er natuurlijk het plastic probleem. We dachten, dit moet toch beter kunnen? Zodoende is het idee voor de Plastic Road ontstaan.”

KWS kon dit echter niet zelf realiseren. Anne: ”Uiteraard hebben we hier partners bij nodig gehad. KWS is expert op het gebied van wegen. Door samen te werken met Total (expert in materialen en plastic) en Wavin (expert in recycling van kunststoffen en productietechnieken) kon de eerste PlasticRoad gerealiseerd worden.

Doorsnede van de PlasticRoad

Lego voor volwassenen, leg dat eens uit?

Anne: ”Ja, het is eigenlijk lego voor volwassenen. De PlasticRoad bestaat namelijk uit plastic wegelementen van 2,4 meter bij 3 meter. Deze worden voorbereid in de fabriek, waardoor wegen ook niet geteerd hoeven te worden. De blokken worden als een soort van lego blokken met een kliksysteem aan elkaar gekoppeld. Heel erg handig, want als er een stuk weg beschadigd is, kan deze relatief eenvoudig vervangen worden.”

Onder alle blokken is een holle ruimte aangelegd voor kabels en leidingen en de opslag van regenwater. Ook de aanleg is daarmee vriendelijker voor het milieu en maakt het makkelijker om werkzaamheden aan het riool te doen.

De onthulling van het eerste ‘blok’ van de PlasticRoad

Dit is het eerste plastic fietspad, wat zijn de volgende plannen?

Anne: ”We hebben nu gekozen voor een fietspad, maar dat is echt omdat we klein wilden beginnen. Om te zien, is dit wel haalbaar en werkt het zoals we willen. Uiteindelijk zijn er natuurlijk talloze mogelijkheden. Denk aan parkeervakken, perrons, maar ook aan volledige wegen.”

Gisteren werd bekend dat er in november een tweede PlasticRoad in Giethoorn geplaatst wordt. En mocht je denken dat de weg gemakkelijk kan smelten en beschadigen, dan heb je het volgens de bedenkers mis. Anne: ”Smelten gebeurt pas bij temperaturen vanaf 100 graden. En ook al vertoont het weerbeeld steeds meer extremen, voor deze temperaturen hoef je in Nederland niet bang te zijn.”

De PlasticRoad is gister geopend voor fietsers 

SolaRoad
Het is overigens niet het eerste duurzame fietspad van Nederland. In Krommenie werd vier jaar geleden al een fietspad van zonnepanelen aangelegd, de SolaRoad. Die wekt elektriciteit op, maar het is niet een extreem groot succes. Het pad met een lengte van 73 meter is gemaakt van zonnecellen. De kosten van het stukje fietspad bedroegen 3,5 miljoen euro en bleek in de praktijk nauwelijks energie op te leveren. Naar aanleiding van de ervaringen in Krommenie zijn verbeteringen in het systeem aangebracht en zijn dit jaar nieuwe pilots opgestart in Haaksbergen en het Groningse Blauwestad.