Tony Martin vindt de afdaling van de Col de Sarenne ”Onverantwoord”. ”De weg is oud, smal en slecht onderhouden. Bovendien zijn er geen vangrails. Als je de bocht mist val je dertig meter naar beneden”, zegt de Duitser over de afdaling die de renners vandaag moeten doen na de eerste beklimming van Alpe D’Huez. Wout Poels daalde de Sarenne af in het Critérium du Dauphiné. ”Eigenlijk zouden ze afdaling opnieuw moeten asfalteren”, zegt hij.

In de Tour de France wordt Alpe d’Huez dit jaar in één etappe twee keer beklommen. Om dat mogelijk te maken moeten de renners via de Col de Sarenne afdalen. Deze berg zat nog nooit in de Tour de France. Om de renners aan de afdaling te laten wennen zat de Sarenne dit jaar in het Critérium du Dauphiné. ”De eerste vijf kilometer zijn gevaarlijk. Het wegdek is slecht, er zijn veel bochten en er is geen vangrail”, zegt Wout Poels. ”Ook lagen er veel steentjes op het wegdek. Ik had liever gezien dat er nieuw  asfalt werd gelegd”.Dat nieuwe asfalt ligt er niet. Aanvankelijk was dat wel de bedoeling. Maar acties van lokale milieugroepen zorgden ervoor dat alleen de slechtste stukken van de afdaling zijn aangepakt. ”We zullen als renners de verantwoordelijkheid moeten nemen om voorzichtig naar beneden te gaan”, zegt Poels. ”In de Dauphiné deden we dat ook. Maar in de Tour is veel meer stress. Ik heb nog nooit iets van solidariteit gevoeld in het peloton”.

Volgens Poels zijn er meer wedstrijden met gevaarlijke afdalingen. “Ik krijg wel eens de vraag of dat verantwoord is om te doen op dunne bandjes. De andere kant van het verhaal is: dan kan je elke afdaling wel schrappen. Wat betreft de Sarenne vind ik een nieuwe laag asfalt de beste optie, gebeurt dat niet dan moeten we als renners onze verantwoordelijkheid nemen en voorzichtig naar beneden gaan”.

Maurits Lammertink verkende de afdaling van de Sarenne voor Vacansoleil-DCM. ”Erg lastig”, is zijn conclusie. Zie de afdaling van Lammertink:

[vimeo]http://vimeo.com/70115355#[/vimeo]