Janke is al 35 jaar fietsenmaakster in Utrecht. Voor Pedala beschrijft ze het dagelijkse leven van een ‘rijwielhersteller’, over haar passie en liefde voor fietsen en de mooie dingen die ze in haar winkel én in haar leven meemaakt.

Hoe treed je eigenlijk als eenmanszaak de fenomenen van deze tijd tegemoet? Ik breek me er het hoofd wel eens over. 

Omdat ik servicepunt voor een internetbedrijf ben geworden, komen er allerlei mensen van verschillende signatuur over de vloer. De meesten komen op uitnodiging middels een email bericht. En sommigen komen aanwaaien, omdat de fysieke winkel van dat bedrijf vakmensen zonder vakkennis op fietsgebied in dienst heeft. Zij verwijzen klanten door met de mededeling dat ze daar “wel even geholpen” worden.

Haast & ongeduld
Zo kwam er onlangs een vrouw binnen met, een zojuist opgehaalde, fiets waarvan de versnellingen niet goed werkten, ze had er maanden op gewacht vertelde ze erbij. Het was dinsdagochtend, de werkplaats vol met opdrachten voor die dag, een wachtende leerling en de vuilnis moest nog naar buiten. Ik kon haar onmogelijk direct van dienst zijn, maar beloofde haar het euvel binnen een uur te kunnen verhelpen.

Maar ik werk in de zorg!” zei ze, en ze hebben daar gezegd dat jij het wel even zou maken.

“Maar ik werk in de zorg!” zei ze, en ze hebben daar gezegd dat jij het wel even zou maken. Heb je ook kratjes?” Intussen was de vuilniszak dicht en terwijl ik die wegbracht kon ik in het voorbijgaan op het kijkglaasje van de verstelbox zien dat de versnelling niet goed afgesteld was. Ik vertelde haar over mijn kratjes aanbod en de prijzen van de verschillende maten en kleuren. De zwarte kratjes waren op en zouden pas een week later weer leverbaar zijn, het was dus misschien handiger voor haar die kleur elders aan te schaffen. Intussen stelde ik de versnelling af en kon ze binnen vijf minuten op een goed afgestelde fiets aan haar, belangrijke, werk beginnen.

Recensie
Af en toe lees ik recensies die klanten over mij en mijn werk schrijven en dit is wat zij schreef:

”Ze mogen wel kland vriendelijk zijn het lek wel of ik een kleinkind was. Ik zij dat ik de fiets gelijk moest hebben omdat ik in de zorg werk. hij moest alleen gesteld worden 2 min werk. zij ze gelijk wat denk je wat ik doet dan ook werken. ik vroeg hoe duur de kreetjes waren nou zwart heb ik niet dus moet je ergs anders maar naar toe. ik fiets liefs naar Amsterdam dan daar naar toe.”

Deze recensie levert twee sterren op en het mag duidelijk zijn dat zij en ik dit moment op totaal verschillende wijze ervaren hebben. Mijn bezwaar tegen dit soort recensies is de onmogelijkheid er op te kunnen reageren, terwijl ze wel in de openbaarheid worden gebracht. Haar beleving is net zo waar en verschillend als de mijne, ik had graag de mogelijkheid gehad te mogen verhelderen.

Als behandelend fietsgeneeskundige trek ik alles uit de kast, maar ik sta daar ook als mens en ik draaf niet op ieders commando.

Commando
Het is mijn streven om klanten zo goed- en snel mogelijk te helpen. Dat kan niet altijd ook al kan de fiets niet gemist worden. Als behandelend fietsgeneeskundige trek ik alles uit de kast, maar ik sta daar ook als mens en ik draaf niet op ieders commando. De grens van onze waarneming wordt beperkt door de wens van het ik.

Over het algemeen zijn de beoordelingen overigens goed met hier en daar een opmerking over mijn wat norsige overkomen, maar ja, zoals een buurtgenoot het onlangs omschreef; Een fietsenmaker met schone handen bestaat niet!