Volop in de koers: Bianchi. Het Italiaanse merk sponsort Vacansoleil-DCM. Met de Oltre XR en de XR2. Maar Bianchi levert ook de fiets uit deze review aan de profs. De Sempre Pro zien we namelijk bij het Italiaanse-Venezolaans team Androni Giocattoli-Venezuela. Dit impliceert dat de Sempre ook werkelijk de toevoeging Pro mag dragen.

Van Veloce tot Di2
De Sempre Pro is er in vijf uitvoeringen. Met Veloce 10-speed, 105 10-speed, Ultegra 10-speed, SRAM Red 10-speed en deze Ultegra Di2. Deze is ook veruit de duurste: 5999 euro. De goedkoopste Sempre Pro kost 2199 euro. Een los frame 1499 euro.  De eerste Sempre werd in 2011 geïntroduceerd. Liepen bij de Sempre de derailleurkabels langs de onderbuis, de Pro heeft interne kabelvoering. Dat wil zeggen: de kabels verdwijnen aan de zijkant de onderbuis in en komen vlak voor het bracket weer naar buiten. Bij deze fiets is er slechts een stroomdraadje. Ook de kabel van de achterrem loopt nu binnendoor. En de eerste Sempre’s hadden een ‘stevige’ voorvork met aluminium vorkpijp.

100 Nm
Goed kijken en je ziet dat de Sempre Pro een carbon monocoque frame is,met vloeiend verlopende lijnen, slanke achterzijde, BB30-bracket en balhoofdbuis met 1 1/8 inch lagers aan de bovenzijde en 1 1/2 inch onder.  Het frame is licht; krap 1000 gram, de volledig carbon voorvork weegt 400 gram. De stijfheid van de Sempre Pro is gewoon goed. Torsiestijfheid van 100 Nm, bracketstijfheid 44. De Sempre Pro is compatible met Di2 en EPS groepen –al zit op deze testfiets wel de batterij nog gewoon op de onderbuis. Lelijk!

Strak en zeker
En ondanks het lage gewicht van het frame weegt deze testfiets 7,9 kilo. En dat is behoorlijk veel voor een fiets uit deze prijsklasse! Ok, voor het geld heb je dan wel de Ultegra Di2 aandrijving, FSA 50/34 crankstel, FSA carbon zadelpen en Concor zadel en een stel Italiaanse Fulcrum wielen, maar de Sempre moet het duidelijk niet hebben van de prijs/kwaliteitverhouding. Hij gaat pas scoren als je de weg op draait. Belangrijker is natuurlijk hoe de Sempre Pro rijdt. Gaat die met je er vandoor? Is die niet te ‘zwaar’? Nee, geen moment. Strak en zeker is die. Nee, niet licht. Maar wel heel uitgewogen. Het ‘ding’ ligt gewoon heel goed op de weg. De Sempre Pro is zelfs comfortabel: door een speciale ‘lay up’ en de richting van diverse soorten vezels heeft de Italiaan ook voldoende verticale flexibiliteit. En een soepelere fiets is efficiënt, zeker efficiënter als alleen maar een lichte of zware fiets! En uiteraard functioneert Di2 vlekkeloos.

Kritiek?
Het verschil met de Oltre: die is een stuk ‘nerveuzer’ dan deze Sempre Pro. Als we mochten kiezen: door de week de Sempre Pro, in het weekend voor de speciale ‘events’ waar we moeten scoren- de Oltre. Kritiek? Het hoge gewicht. De prijs. Het simpele aluminium stuur. We zouden voor een uitvoering met ‘gewone’ Ultegra gaan. Voor 2014 blijft de Sempre Pro in het programma, al wordt het bracket nu een PF 30 model en wordt de balhoofdbuis iets aangepast. Van 47 tot en met 61 cm en in diverse kleuren.

www.bianchi.nl