De Parlee Z2. Het lijkt een gewone zwarte carbon racer. Hij oogt eigenlijk maar ‘saai’. En de prijs: 4950,- euro voor een frame en voorvork?
Het ware verhaal zit achter de fiets. De bouwer, de Amerikaan Bob Parlee heeft maar een doel voor ogen, zo leert de informatie op de website. ‘racefietsen bouwen die als de besten ter wereld presteren. De toepassing van carbon vezel is in de wereld van racefietsen niet meer weg te denken. Toch is de ene carbon racefiets de andere niet. De vormbaarheid van het materiaal was voor veel ontwerpers aanleiding om met de meest exotische vormgeving te experimenteren’ Bob Parlee laat styling liever aan een ander over: ‘ik ontwerp en bouw snelle, lichtgewicht, duurzame en comfortabele racefietsen. Het gaat mij om efficiëntie en niet om overbodige vormgeving’. Met efficiëntie bedoelt hij dat de voordelen van carbon ten goede moeten komen aan de hoogst haalbare fietsprestaties. ‘Betere acceleratie. Betere rijeigenschappen. Lichter gewicht. Onvergelijkbare duurzaamheid’.Als je dit leest denk je onwillekeurig aan programma’s op Discovery Channel en Tell Sell (!) waar over-enthousiaste Amerikanen een product ‘reviewen’. Maar ja, zo zijn Amerikanen… In de USA heeft Parlee al een soort cult status bereikt en treedt in de voetsporen van merken als Litespeed, Seven, Merlin, Richard Sachs en toch ook het vroegere Cannondale, Specialized en Trek. Deze laatste drie zijn de mondiale kant opgegaan terwijl Parlee het op kleine schaal blijft doen. Naast een schare enthousiaste klanten – ‘this bike is awesome!’- heeft Parlee ook vrienden gemaakt in de voornamelijk Amerikaanse pers. En met recht!
Sinds kort is Parlee vertegenwoordigd in de Benelux via Van Herwerden in Voorburg. We konden een paar rondjes draaien op een Z2.Parlee maakt cyclocross, tijdrit, Tour en racefietsen natuurlijk. De racers worden aangeduid met een Z. Z 1, Z 2, Z3 en Z5 (limited). Alle carbon frames worden op maat gemaakt en zijn er ook in een aantal ‘stock’ maten. De Z 2 en Z 3 zijn aan elkaar verwant; de Z 3 is namelijk een Z 2 met een aflopende bovenbuis. De Z die wij kregen was afgemonteerd met ondermeer Shimano Ultegra Di2, Mavic, American Classic en Fi’zik. 7 kilo. De framebuizen zijn licht oversized, heel licht geovaliseerd, de balhoofdbuis is iets doorgetrokken, de staande achtervorken zijn smal, maar ook weer niet ‘ultra thin’ en het frame is alleen voor Di2 gemaakt. De batterij zit onder de achtervork, de stroomdraad loopt via de onderbuis het frame in. Geen toetsers en bellen: een logo op de liggende buis, een ‘Z’ aanduiding op de staande buis.Alles is heel netjes gemaakt. Het blijft natuurlijk ‘gewoon’ een zwarte carbon racer. Je merkt pas dat de Z goed in elkaar zit als je er op wegtrapt. Meteen zit die goed. En meteen snap je de Amerikaanse collega’s als die enthousiast vertellen over een Parlee. Geen gebonk, lekker comfortabel en de zit is gewoon goed. Je voelt als heel snel vertrouwd op de fiets. We hebben het frame niet kunnen meten, maar voelbaar is de Z stijf genoeg. De Z rijdt enigszins als een Cervélo R3, Look 585 of Time Speed RX. De ‘match’ met Di2 is een goede trouwens.Is dit nu ‘de droomfiets’? We kregen een ‘stock’ 56er. Prima. Heel goed zelfs. Je ziet het er alleen niet aan af. Dat ligt niet aan Parlee, wel aan de trend om veel carbon frames zwart uit te voeren. En kenners zullen je kunnen begrijpen, anderen moet je uitleggen waar je op rijdt. Je gaat ook niet zomaar een Parlee kopen. Van Herwerden beseft dat ook en nodigt een ieder van harte uit om naar de vestiging in Voorburg te komen. Een proefrit kan geregeld worden. Het opmeten van het een en ander gebeurt ook daar. Het hele bouw- en afwerking proces neemt circa 40 uur in beslag. 4 maal zo lang als de gemiddelde maatwerk fiets. Bob Parlee legt uit dat alle tijd, zorg en aandacht met liefde aan zijn fietsen is besteed. ‘Het geeft me iedere keer een geweldig gevoel te weten dat je perfect maatwerk heb geleverd, waarmee op wereldniveau gepresteerd kan worden’. Juist, Discovery Channel!
www.parlee.nl-
-
m1mx5blqjwnj
-
-
m1mx5blqbpne
-
-
m1mx5blqblnf
-
-
m1mx5blqc9ng
-
-
m1mx5blqconh