Als je deze Specialized Allez Sprint Comp fiets zo ziet staan dan denk je niet: ik ga een lekker stukje toeren en ik pak straks een appelpunt bij de koffie.

Het materiaal is E5 Premium aluminium. Geborsteld aluminium, wel voorzien van een laklaag. En zwarte decals. Geproduceerd volgens wat Specialized met DSW (D’Aluisio Smartweld) Sprint Technology aanduidt. Een precieze bepaling van de lasnaden moet een comfortabeler en significant stijver frame opleveren.

De onderbuis is plat, er is een pressfit bottom bracket, een balhoofdbuis met twee maten lagers en de staande buis is druppelvormig met een eigen Fact carbon zadelpen. De achterbrug is relatief kort. De derailleurkabels lopen binnendoor en komen aan de onderzijde weer naar buiten. Omdat Specialized de eigen manier van ‘waar en hoe’ van de lasnaden heeft bepaald, verlaten de kabels vroeger dan gebruikelijk de onderbuis. Dat is optisch een niet al te groot feest eerlijk gezegd.

Wel heel fijn is het prijskaartje. Specialized biedt de Allez Sprint in een Limited Edition frame aan (999 euro) of compleet voor 1799 euro in Comp-uitvoering. Standaard uitgerust met DT R460-wielen, maar onze testfiets had een koppeltje Roval CLX 64 carbon wielen onder zich. Compleet weegt-ie 8,00 kilo. Het comfort kwam van de Turbo Cotton-banden en het prettige zadel. Stel je daar niet al te veel bij voor; een Allez Sprint is voor alles een stevig werkpaard.

In de VS is Jonathan Brown nationaal kampioen op de weg geworden op Specialized Allez. Het toont wel aan dat ook nu in 2018 zo’n aluminium Allez tot veel in staat is. Wij zelf dan wellicht wat minder, maar deze Specialized haalt wel de coureur in je naar boven. Lekker scheuren, gooien en smijten, allround geometrie dus helemaal in orde. Daarnaast voel je je op en top Hollander: waar jouw maatjes angstvallig de bochten induiken op hun – pakweg – Venge S-Works voel jij net wat minder de eventuele pijn in je portemonnee mocht het misgaan…