Shimano heeft collega fiets- en onderdelen fabrikanten opgeroepen om één front vormen om de wereldwielerbond UCI te bewegen om schijfremmen toe te laten in het profpeloton. De fabrikant heeft al de World Federation of the Sporting Goods Industry (WFSGI) in de arm genomen om te helpen de UCI ervan te overtuigen dat schijfremmen het wielrennen veiliger kunnen maken.

Schijfremmen zijn momenteel verboden in het profpeloton. Hoewel het toelaten ervan onlangs op de agenda stond van de technische commissie van de UCI, heeft Shimano niet het gevoel dat de bond bereid is om schijfremmen te legaliseren.

Secretaris-generaal Robbert De Kock van de WFSGI bevestigt de hulpvraag van Shimano. Volgens hem is zijn organisatie nu bezig met het benaderen van andere fabrikanten om samen één front te vormen. ”We hebben een werkgroep opgezet om alle voors- en tegens in kaart te brengen”, zegt De Kock. ”Doel is dat de UCI een aantal criteria opstelt waaraan schijfremmen in hun ogen aan moeten voldoen. Vervolgens kunnen de fabrikanten de benodigde data verzamelen om de bond ervan te overtuigen dat schijfremmen wel aan de veiligheidseisen kunnen voldoen”.

Technische Commissie

De technische commissie van de UCI heeft eerder al laten weten te vrezen dat de veiligheid in het geding is als schijfremmen worden toegestaan. Door de betere remeigenschappen van schijfremmen zou er vooral tijdens regen een te groot verschil in remkracht kunnen ontstaan ten opzichte van traditionele remmen. Dat zou valpartijen in de hand werken. Ook wordt gevreesd dat renners zich bij valpartijen kunnen verwonden aan hete remschijven.

Voorzitter Matthieu Mottet van de technische commissie van de UCI laat weten nog steeds open te staan voor het legaliseren van schijfremmen. ”We hebben er in de afgelopen dagen binnen de commissie veel over gepraat. We zien ook dat er steeds meer fabrikanten zijn die eigen remschijfsystemen voor racefietsen hebben ontwikkeld. We zijn bereid met hen om de tafel te gaan zitten om over de legalisering ervan te discussiëren”.