Lars van der Haar rijdt er al permanent mee. Andere topveldrijders lijken vooralsnog minder enthousiast. Sven Nijs testte afgelopen weekend een fiets met schijfremmen in Hamme-Zogge. ”Je remt echt in plaats van dat je wat langzamer gaat”, reageert de wereldkampioen. Toch zegt Nijs niet van plan te zijn om permanent met schijfremmen te gaan rijden.

Nijs startte de wedstrijd met cantilevers. Ook finishte hij met het traditionele remsysteem. Halverwege wisselde hij een keer van fiets. ”Een enorm verschil”, zegt Nijs over beide remsystemen. ”Met schijfremmen rem je echt”.

1384133031062-1pin91ofdv7at-500-70Er zijn echter volgens Nijs ook nadelen aan schijfremmen. ”Gewicht”. Hoewel er bij het crossen niet zulke hoge bergen zijn als in het wegwielrennen, moet er bij de cross wel vaak geaccelereerd worden. En ook dan voelen renners elk grammetje meer. ”Het verschil in gewicht is ongeveer gelijk aan twee bidons met water”, legt Nijs uit. ”Bovendien is het frame van de fiets verstevigd. Het is bij elkaar gewoon te veel. Te veel om iedere keer een heuvel op te rennen met een fiets op je nek”.

Nijs stapt in januari over naar Trek. De fietsfabrikant is momenteel bezig met de ontwikkeling van een nieuwe carbon crosser. Het is nog niet duidelijk of deze fiets ook een optie voor cantilevers krijgt.