Lek! En wat nu? Je kunt natuurlijk de techneut in je vriendenclubje weer aankijken, maar in een paar tellen heb jij je band zelf gewisseld.

Zorg dat je alles bij je hebt om een band te kunnen maken/vervangen. Dus bandenlichters, plakspullen, binnenband en een pomp(je) of luchtpatronen. Plakspullen zijn niet per se nodig, maar dienen als noodoplossing. Er zijn handige zelfklevende plakkers op de markt, die maken de lijm overbodig.

Je kunt een mountainbikeband bijna altijd met de hand verwijderen. Tubeless banden moet je zelfs met de hand verwijderen. Laat de band eerst helemaal leeglopen en duw de band met beide zijden naar het midden van de velg. Nu kun je de band aan een kant over de velg duwen. Is het begin er, dan volgt de rest snel. Het maakt niet zo heel veel uit of je bij het ventiel of juist aan de andere kant van het ventiel begint met de band los te halen. Bij het ventiel zou het makkelijkst zijn omdat de band dan mooi midden in de hele velg ligt, maar het ventiel zit in de weg. En andersom ligt de buitenband niet helemaal netjes in de velg en moet je meer kracht zetten om deze over de velgrand te duwen.

Lukt het niet met de hand, gebruik dan bandenlichters. Neem kunststof lichters om de velg en de band niet te beschadigen. Om het goed te doen heb je drie lichters nodig, maar in de praktijk lukt het ook met twee. Zet de eerste lichter vast en wip de band met de tweede lichter verder op. Bij de derde lichter zal de middelste (tweede) weer loskomen en die kun je dan weer gebruiken als de band nog niet los genoeg is. Gebruik je twee lichters, dan moet je de tweede steeds verplaatsen en de opgewipte band met de hand verhinderen terug in de velg te schieten.

Controleer de binnenkant van de buitenband op scherpe voorwerpen. Doe dit met je vingers, maar wel voorzichtig, want je kunt ze open halen aan een doorn of stuk glas. Verwijder met een bandlichter het scherpe deel van binnenuit. Monteer de nieuwe binnenband en stop de oude weer in je zak om thuis te plakken. Ben je door de binnenbanden heen, dan zul je ouderwets moeten gaan plakken.

Pomp een beetje lucht in de binnenband voor het monteren. Dit kun je doen met een pompje, maar net zo makkelijk gaat het met je mond. Je pompt de lucht er in om te voorkomen dat deze knelt tussen de buitenband en de velgrand bij het monteren. Of je eerst de buitenband aan één kant om de velg legt en dan pas binnenband er in, of eerst binnenband in buitenband en dan pas om de velg legt, is afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Bij vouwbanden werkt de tweede methode iets makkelijker. Duw het laatste stukje buitenband over de velg als je de rest weer naar het midden van de velg toegeduwd hebt,. In feite dus omgekeerd aan het verwijderen van de band. Plaats het ventiel bij het logo van de buitenband, dan kun je aan de hand van het lek zien waar eventueel iets scherps in de buitenband zit. Lekke tubeless banden kun je onderweg ook het beste voorzien van een binnenband en pas thuis gaan zoeken naar het lek.