Net een nieuwe ketting op je fiets, slaat-ie over. Waarschijnlijk heb je dan te lang met je oude ketting doorgereden. In dat geval is ook de cassette aan vervanging toe. Dat kun je de fietsenmaker laten doen, maar je kunt ook zelf aan de slag.
Belangrijk bij het sleutelen aan je fiets is goed gereedschap. Zonder het juiste gereedschap kun je er beter niet aan beginnen. Wil je de cassette verwijderen, dan heb je een freewheeldraaier (1) nodig. Deze houdt het freewheel tegen wanneer je de sluitring van de cassette losdraait. Daarnaast heb je een cassette-afnemer (2) nodig die past op jouw cassette. Cassette-afnemers zijn verkrijgbaar met twee verschillende passingen; Campagnolo (2a) en Shimano (2b). Bijna alle cassettes die niet van deze merken zijn, gebruiken de Shimano-passing. De cassette-afnemers zijn in losse vorm of met handvat verkrijgbaar. Indien je een losse afnemer wilt gebruiken, heb je ook nog een bahco (4) nodig.
Om de cassette te verwijderen, moet je het wiel uit de fiets nemen en de snelspanner verwijderen. Vervolgens plaats je de cassette-afnemer op de sluitring van de cassette. Als je nu de ring losdraait, dan draait het freewheel mee. Om het freewheel te blokkeren, gebruik je de freewheeldraaier. Door het stukje ketting op de cassette te leggen en het handvat vast te houden, heb je goed grip op de cassette en dus het freewheel. Plaats het wiel op de grond en ga zelf aan de kant van het wiel staan waar geen cassette zit. Plaats de cassette-afnemer en de freewheeldraaier tegenover elkaar en evenwijdig aan de grond. Zo kun je de grootste kracht uitoefenen op de sluitring. De sluitring draai je los door tegen de klok in te draaien. Heb je de sluitring helemaal losgedraaid, dan kun je hem verwijderen. Nu is ook de rest van de cassette eenvoudig van het freewheel af te schuiven.
Na het verwijderen van de cassette kun je alle onderdelen goed schoonmaken met een doek. Normaal kom je niet zo gemakkelijk bij de spaken achter je tandwielen. Is alles schoon, dan schuif je de nieuwe tandwielen over de body. Let hierbij goed op de passing. Ook hier is er onderscheid tussen Shimano (3a) en Campagnolo (3b). Op deze foto is het Shimano systeem te zien.
Op deze foto is het campagnolo systeem te zien. De passingen van Shimano en Campagnolo verschillen. Je kunt dus niet een Shimano-cassette op een Campagnolo-body monteren en omgekeerd. De verschillende passingen moeten ervoor zorgen dat het schakelen nog gemakkelijker verloopt. Shimano noemt dit het Hyperglide-systeem, Campagnolo het Ultra Drive-systeem. De ketting kan hierdoor makkelijker ‘pakken’ op het volgende tandje.
De kransjes kunnen los of aan elkaar vast zitten. Vergeet niet tussen de kransjes de bijbehorende ring te plaatsen, zodat ze op de juiste afstand van elkaar komen te zitten.
Stap je over van Shimano 9-speed naar 10-speed, maar blijf je wel met 9-speed wielen rijden? Vergeet dan niet het extra ringetje te plaatsen achter de cassette. Doe je dit niet, dan krijg je de cassette niet vast op de body. Een groot aantal wielenmerken, zoals Mavic, maakt de wielen overigens alleen met een 9-speed Shimano-body.
Heb je alle kransjes goed op de body bevestigd, dan kun je de sluitring weer plaatsen. Die draai je vast met de cassette-afnemer. Hierbij hoef je niet de freewheeldraaier te gebruiken omdat je bij het vastdraaien met de klok meegaat. Het freewheel zet zich dan automatisch vast.
Bovenstaande tips gelden uiteraard voor het vervangen van de cassette, maar je kunt er ook de cassette goed mee schoonmaken als die los van de body is! Houd dan wel goed de volgorde in de gaten waarmee de tandwielen en ringetjes van het freewheel afkomen.