Wat is de rol van een stuurlintje? Een stuurlintje in de juiste kleur kan een fiets ‘af ’maken. Daarnaast zorgt stuurlint ervoor dat je handen niet van het stuur glijden en dempt het schokken. Mooi, maar dan moet je wel weten hoe je een stuurlintje moet wikkelen.

Merken als Silva, BBB, Selev, Fi’zi:k, Pro, Deda en FSA leveren stuurlintjes in tientallen uitvoeringen, designs en kleurtjes. Of het nu het lintjes van kurk zijn of met gel, gemeen hebben ze dat er in een doosje altijd twee lintjes zitten (voor de rechter en de linker stuurhelft), twee extra stukjes voor bij de remhendels, twee stuurdoppen en twee stukjes tape voor het uiteinde.

Eerst zorg je ervoor dat de remkabels goed tegen het stuur aanlopen. Dit doe je door tenminste op twee plaatsen de kabels vast te ‘tapen’, met gewone tape van de doe-het-zelfzaak. Op de foto een stuur met Shimano-kabels: slechts de remkabels moeten worden vastgemaakt. Bij een Campa-groep moet je zowel de rem- als derailleurkabels tegen het stuur plakken.

Het wikkelen van een lintje is vrij simpel, maar je moet het enkele keren gedaan hebben, wil je een perfecte bedekking van het stuur hebben. Het wikkelen van het stuurlintje begint aan de onderkant van het stuur. Je houdt het lintje iets schuin waardoor het uiteinde van het lintje iets uitsteekt: dat gedeelte heb je straks nodig (zie foto 7). Na het begin wikkel je het stuurlintje van binnen naar buiten, bij elke slag half over het al aanwezige lintje.

Bij de remhendel plak je horizontaal een stukje stuurlint waardoor ook dit gedeelte keurig bedekt is. Het stuurlint wikkel je kruislings van beneden naar boven, dan terug van boven naar beneden en onderlangs de remhendel verder richting de stuurpen. Standaard is het lintje te lang en daarom moet je het afknippen. Dit doe je niet recht, maar schuin, aan de kant van de stuurpen. Daardoor sluit het lintje mooi aan.

Dan plak je het lintje vast met tape. Bij elk stuurlintje wordt dit meegeleverd, maar meestal is dit van zeer slechte kwaliteit. Daarom gebruik je hiervoor dezelfde tape als voor het vastmaken van de remkabels. Twee, drie keer om het stuur wikkelen over 3 tot 4 centimeter en dan zit het lint goed vast. Links en rechts evenveel tape gebruiken, dat oogt wel zo professioneel. Onderin het stuur gaat de stuurdop. Het overgebleven stuurlint ‘prop’ je in het uiteinde en dan duw je de dop erin. Zo, dat zit.