Lichtgewicht onderdelen als sturen en zadelpennen van carbon en dunwandig aluminium zijn uitermate geschikt om gewicht te besparen op je fiets. Maar zeker bij mountainbiken houden deze materialen een risico in omdat de kans op breuk in de praktijk sterk aanwezig is. Maar monteer en behandel je de onderdelen met beleid, dan kun je er minstens even lang plezier van hebben als van stevigere en zwaardere onderdelen.
Koop de juiste onderdelen, goed carbon is duur, net als de bewerking van dunwandig aluminium. Goedkoop en lichtgewicht gaan niet goed samen, met breuk of verbuigen tot gevolg. Kies bij carbon voor de duurdere uitvoering als je de keuze hebt en ga anders voor aluminium. Houdt ook rekening met het soort gebruik en met je eigen gewicht. Voor toeren in Nederland hoef je niet persé lichte onderdelen te hebben, maar je belast ze aan de andere kant dan ook niet zo zwaar.
Ga zorgvuldig om bij de montage van de onderdelen. Laat je zadelpen ruimen bij de dealer, zodat je zeker weet dat deze de juiste maat heeft en goed rond is van binnen. Verwijder bramen met een vijl van de randen van de zitbuis en van de stuurpen.
De meeste fabrikanten raden aan de combinatie carbon en aluminium zonder vet te monteren. Tacx daarentegen brengt juist een montagepasta op de markt die zorgt dat de onderdelen al min of meer aan elkaar hechten en de boutjes dus minder hard aangedraaid hoeven te worden. Gebruik in ieder geval geen vet dat je ook in je lagers smeert.
Easton heeft een afgeplat vlak op de zadelpen. Zorg dat dit tegenover de gleuf in het frame zit. Het vlak voorkomt dat je de pen ovaal vervormt. Houd je bij ieder product aan de voorgeschreven maximale aandraaimomenten, maar bedenk wel dat deze ook sterk afhankelijk zijn van de passing van de onderdelen, van het formaat van de gebruikte boutjes en van het wel of niet gebruiken van vet en montagepasta. Lees goed de handleiding of vraag het juiste aanhaalmoment na bij je rijwielspecialist.
Maak bij lichtgewicht-sturen gebruik van stuurpennen met twee bouten. (Of bij vier bouten met twee losse koppen, zoals Syntace en Ritchey WCS.) Alleen zo span je de kop gelijkmatig aan. Bij stuurpennen met vier bouten draai je altijd wel één hoekje strakker aan met een beschadiging aan het stuur als gevolg. Vervang je lichtgewicht aluminium-stuur direct na een valpartij. Bij carbon gelden andere regels: is aan de buitenkant geen beschadiging te zien, dan is je stuur (of zadelpen) nog prima in orde. Ga pas tot vervanging over als je een beschadiging ziet. Voor controle hier van moet je wel het stuur of zadelpen loshalen.