Een lekke band overkomt ons allemaal met enige regelmaat. Onderweg leg je er snel een binnenbandje in. De lekke binnenband gaat in je zak om thuis te plakken. Maar hoe gaat dat ook al weer?
Om het lek te vinden, pomp je de binnenband op tot twee keer zijn normale grootte. Elk klein lek zal nu hoorbaar, voelbaar en zelfs zichtbaar moeten zijn. Je kunt de band langs je bevochtigde lippen halen en Simson heeft een lekzoeker, een soort zeefje met piepschuim bolletjes. De traditionele bak met water is omslachtig en niet nodig. Is het gaatje meer een snee, dan is het verstandiger de band toch weg te doen.
Je kunt een kruis zetten op het gaatje. Als je dat kruis groot genoeg maakt, kun je na het schuren het midden weer terugvinden. Maar je kunt ook rond het gaatje flink opschuren, zodat je de plek ook nog ziet als de band weer helemaal leeggelopen is.
Schuur de binnenband goed op rondom het gaatje. Zorg dat de schuurplek minstens zo groot is als de aan te brengen plakker.
Breng solutie aan. Gewoon een dun laagje voldoet, te veel is zeker niet goed. Belangrijk is de solutie een paar minuten te laten drogen. Blaas niet om het drogen te versnellen, maar hang de band gewoon een paar minuten weg.
Nu komen de plakkertjes om de hoek kijken. Je hebt zelfplakkende plakkers waarbij je geen solutie nodig hebt, maar die zijn meer voor noodreparaties onderweg. Neem zo dun mogelijke plakkers. Gebruik je hoogwaardige, lichte racebuitenbanden, dan is een geplakte binnenband geen aanrader. Je zult altijd een hobbel blijven voelen. Je kunt de band dan beter als reserve gebruiken of voor je training.
Breng de plakker aan en wrijf ‘m vanuit het midden stevig vast. Leg de band minstens één dag weg, zodat de plakker goed kan hechten. Gebruik de band zeker niet meteen.
Nog één tip om de band weer goed te monteren. Dus zonder bandenlichters, wat het risico op meteen een lekke binnenband voorkomt. Leg de buitenband met één kant op de velg. Plaats de binnenband in de buitenband met het ventiel op zijn plaats. Duw nu de binnenband in het velgbed. Begin dan met de buitenband in het velgbed te leggen vanaf tegenover het ventiel. Werk nu vanaf twee kanten richting het ventiel. Begint de band moeilijk over de velgrand te gaan, duw dan het gedeelte dat al zit naar het (lagere) midden van de velg. In bijna alle gevallen wip je nu het laatste stukje buitenband zo in de velg. Duw het ventiel nog even omhoog, zodat deze netjes over de buitenband valt in de velg.