Een modderige mountainbike-cyclo, marathon of toertocht kun je ook in het zomereseizoen treffen. Denk aan de Shimano FietsChallange of de Salzkammergut van afgelopen jaar. De bagger was zo erg dat mountainbikes al na enige kilometers nauwelijks meer functioneerden. Met wat voorzorgmaatregelen kun je veel ellende voorkomen en bagger zelfs (bijna) leuk gaan vinden.

Zorg dat voor een grote tocht je bike in orde is. Niet alleen moeten de onderdelen goed werken en zeker niet versleten zijn, maar moet alles ook goed schoon zijn. Spuit eventueel je frame dik in met wax, dan hecht de modder minder. Zorg voor een goed geoliede ketting met de juiste (dikke) kettingspray. Monteer noppenbanden, dik of dun is persoonlijke voorkeur. Dik rijdt meestal beter, maar met dunne banden heeft modder meer ruimte in je frame. Continental, Schwalbe en Tioga leveren zeer geschikte (allround-) modderbanden in ongeveer 26×2.0. Steek extra remblokken in je zak en zorg in het geval van schijfremblokken dat deze ingeremd zijn.

Als het extreem modderig is, kun je kiezen voor platformpedalen. Maar met de juiste, moderne pedalen zoals Time, Shimano en Crank Brothers ondervind je met in- en uitklikken nauwelijks hinder van de modder. Klop voor je inklikt je schoen even tegen de crank om de modder te lossen.

Neem een extra bidon met water mee om eventueel onderdelen schoon te kunnen spuiten. Als noodoplossing kun je de mountainbike onderdompelen in een aanwezig beekje. Erger dan de modder kan dit water niet zijn voor je fiets.

Monteer om jezelf schoon te houden in de eerste plaats een spatbord. Overschoenen zijn vooral aan te raden om je gewone schoenen schoon te houden. Een bril met helder glas voorkomt modderspatters in je ogen, maar je zult de glazen wel af en toe moeten reinigen. Een dun regenjack heeft als voordeel dat modder zich minder hecht, nat ga je toch wel worden.

Probeer meer te schakelen dan echt nodig is, voor en achter. Zo druk je de modder weg van je tandwielen voordat het zich te veel gaat ophopen en houd je de versnellingen werkend voor als je ze echt nodig hebt. En in de modder is snelheid je vriend. Bagger hecht minder aan je banden en wordt er ook meteen weer afgeslingerd. Het is echter eng en betekent hard werken, maar je gaat makkelijker rechtdoor en in de bochten kun je vaak harder dan je denkt. En nog één tip: stop niet direct als er iets begint te slepen, dit is onvermijdelijk en zal zichzelf vaak binnen een paar honderd meter weer opheffen.