Als je ‘gewoon’ een rondje gaat trappen, pak je je fietsje en hup, daar ga je. Prima. Maar ga je voor een van de grote uitdagingen uit de Jaarkalender, dan moet je fiets goed geprepareerd zijn. Een paar tips.
Drinken is belangrijk. Monteer daarom altijd twee stevige bidonhouders. Bijvoorbeeld de Tacx Tao. In de houders gaan twee bidons naar keuze, van 500 ml of 750 ml. Hoewel de merken bidons nauwelijks verschillen (bijvoorbeeld van Tacx, Sportbottle en Elite), past een Tacx-bidon toch het beste in een Tacx-bidonhouder enzovoort. Een bidon die te gemakkelijk in een bidonhouder schuift, ben je zo kwijt als je over slecht wegdek stuitert.
Je reservespulletjes stop je in een zadeltasje. Geen extreem groot, bungelend model, maar een compact exemplaar. Deze super-de-luxe Scicon Wit carbo heeft een inhoud van 450 cc: genoeg voor twee binnenbandjes (denk aan de juiste ventiellengte), twee platte kunststof bandenlichters en een mini-tool.
Lekrijden gebeurt wel eens. Een mini-pomp werkt meestal, een framepomp altijd. De 140 gram lichte Blackburn FP-1 in een luxe carbon uitvoering heeft een T-handvat en een thumblock-lever waarmee je de kop op het ventiel klemt. Zo kun je zonder problemen maximaal 11 bar in je band pompen, al is zoveel druk niet aan te raden – 7 tot 8 bar is beter. De pomp is er in drie maten. Als je twee bidonhouders monteert, kun je echter je framepomp niet meer tegen de staande buis plaatsen. Dan maar langs de bovenbuis. Moderne frames hebben vrijwel nooit een pompnokje. Oplossing: klem om de balhoofdbuis een snelsluiter, doe de opening aan de achterzijde van de balhoofdbuis, knip het overgebleven gedeelte af en het uiteinde past precies in de kop van de pomp. Zo blijft de pomp goed op zijn plaats.
Wel gemakkelijk als je weet hoeveel kilometer je nog moet afleggen. De Sigma BC1200 geeft alle informatie die nodig is. Veel moderne fietsen zijn uitgerust met oversized sturen (31,8 mm diameter in plaats van 26 mm). Kijk daarom altijd of jouw computertje op het stuur past, dat kan zijn met een oversized houder of met behulp van rekbaar elastiek voor de montage. Deze Sigma kun je ook op de stuurpen monteren.
Altijd meenemen naar een grote tocht: tie-raps of snelsluiters om het kaderplaatje of stuurbord te monteren, tape voor onder de tie-rap om de lak te beschermen en een schaar om de uiteinden van de tie-raps af te knippen. En de spelden? Daarmee bevestig je je rugnummer!