Testfaciliteiten Michelin
Mathijs Wagenaar
21 juli 2011
Zoals bij veel bandenfabrikanten worden nieuwe Michelin-banden tijdens de ontwikkeling uitvoerig getest. Dit alles met het doel de banden op een hoger niveau te krijgen. Bij elke nieuwe band wordt nadruk gelegd op bijvoorbeeld meer grip, betere lekbestendigheid, lagere rolweerstand of juist een band met een duurzame samenstelling waar je een wereldreis mee kunt maken. Vaak zijn deze eigenschappen tegenstrijdig en is het maken van een compromis noodzakelijk. In het artikel over bandensystemen eerder dit jaar zijn we daar dieper op ingegaan. Voor de ontwikkeling van banden heeft Michelin een aantal testmachines voorhanden in het researchcentrum. Bij elke nieuwe ontwikkeling zijn de producten die al op de markt zijn de referentie om aan te spiegelen.Lekbestendigheid
De lekbestendigheid wordt gemeten met een doorpriktest zoals we die ook bijSchwalbe, Continental en Wheel Energy (1 van testfaciliteiten van Specialized en Vittoria) kennen. Bij Michelin wordt er gebruik gemaakt van een 2 mm pen die zorgt voor het doorprikken. De snelheid van doorprikken en de kracht wordt nauwkeurig gemeten. Met een bolvormige ‘punt’ wordt tevens ook de stijfheid van de band getest. Een soort van guillotine schaar zorgt ervoor dat een band een snake byte/stootlek- test kan ondergaan. De hoogte en de massa zijn aan te passen. Door steeds een type band als referentie te nemen kan er gezien worden hoe de band zich verhoudt. Rolweerstand
Met een kleine rolweerstand- testmachine wordt een band door een elektro- motor aandrijving op snelheid gebracht. Bij 42km/u stopt de aandrijving waarna er bij 40km/u de afstand die de band aflegt gemeten wordt. De meting stopt als het wiel stilstaat. Hoe groter de afgelegde weg, hoe lager de rolweerstand. De diameter van de rol is 1 meter en de massa op de band is in te stellen. Een waarde die veel gebruikt wordt is 50 kg. Dit apparaat wordt vooral voor snelle testen gebruikt tijdens de ontwikkeling. Daarnaast is er een grote rolweerstand- testmachine waarop alle banden getest worden. Van Formule1- band tot fietsband. Dit apparaat heeft een diameter van 8,5 meter. Hierdoor lijkt het al meer op een vlakke weg. De druk op de band kan ingesteld worden met een computeraansturing. De hoogste snelheid die een band gehaald heeft op testbank is 490km/u en de maximale druk op de band tijdens de test is tot 2000 ton in te stellen. Dat het hier niet om een fietsbandtest instelling gaat lijkt me duidelijk…Praktijk
In de praktijk werkt Michelin samen met het Franse AG2R-team. Rijders die goed kleine veranderingen kunnen aanvoelen, zijn de ideale testpiloten. Daarnaast is er een aantal amateur rijders om de banden te testen op onder andere duurzaamheid.Griptest
De grip van een band in natte omstandigheden is een lastig punt om te meten. Je moet namelijk altijd dezelfde condities hebben om een goede vergelijking te kunnen maken. Op het testcircuit van Michelin maken sproeiers een weg erg glad. Met behulp van een speciale testfiets wordt de grip getest. De testfiets is uitgerust met elektronische aandrijving en een zijwiel om de hoek te bepalen die gehaald wordt met het rijden van de bocht. Tevens helpt dit om de testpiloot niet telkens te laten crashen… Er wordt gemeten wat de maximale snelheid is waarbij er nog contact met de ondergrond was. Met het rijden van een cirkel van 18 meter is de bocht altijd hetzelfde. Door de elektrische aandrijving is deze constant om hierin geen fluctuaties te hebben om een goede vergelijking te kunnen maken. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IETDJkf5n6c [/youtube]Achtergrond Michelin
Michelin kent een rijke historie van zo’n 120 jaar in de bandenindustrie. De glorieuze winnaar van Parijs- Brest- Parijs voor het eerst met luchtbanden maakte in 1891 wel duidelijk dat er toekomst zat in de luchtbanden! Met het steeds zoeken naar nieuwe technieken proberen ze leidend te zijn in de branche. Innovatie zit dan ook in het DNA. Er werken zo’n 6000 mensen op acht locaties over de hele wereld en er gaat 500 miljoen euro om in de ontwikkeling van de banden. De fietsindustrie is dan maar een relatief kleine tak binnen het geheel. Rond de fabriek in Clermont- Ferrand ligt 42km of testcircuit. Twee jaar geleden is er een maximum snelheid van 400 km/u gehaald. Met verschillende ondergronden en onder natte omstandigheden worden de banden uitvoerig getest. Tegenwoordig een hot item: de eco banden die tot minder brandstof verbruik leiden. Hierin werkt Michelin ook hard mee. Een ontwikkeling waaraan ook gewerkt wordt, is de elektrische aandrijving in de naaf, geen tandwielkasten of overbrengingen nodig!Cijfers
Michelin is opgericht in 1889. De fietsbanden worden in Thailand geproduceerd, waar er over de hele wereld in 19 landen productielocaties zijn over 72 fabrieken verdeeld. Het totaal aantal werknemers is 111.000.
De lekbestendigheid wordt gemeten met een doorpriktest zoals we die ook bijSchwalbe, Continental en Wheel Energy (1 van testfaciliteiten van Specialized en Vittoria) kennen. Bij Michelin wordt er gebruik gemaakt van een 2 mm pen die zorgt voor het doorprikken. De snelheid van doorprikken en de kracht wordt nauwkeurig gemeten. Met een bolvormige ‘punt’ wordt tevens ook de stijfheid van de band getest. Een soort van guillotine schaar zorgt ervoor dat een band een snake byte/stootlek- test kan ondergaan. De hoogte en de massa zijn aan te passen. Door steeds een type band als referentie te nemen kan er gezien worden hoe de band zich verhoudt. Rolweerstand
Met een kleine rolweerstand- testmachine wordt een band door een elektro- motor aandrijving op snelheid gebracht. Bij 42km/u stopt de aandrijving waarna er bij 40km/u de afstand die de band aflegt gemeten wordt. De meting stopt als het wiel stilstaat. Hoe groter de afgelegde weg, hoe lager de rolweerstand. De diameter van de rol is 1 meter en de massa op de band is in te stellen. Een waarde die veel gebruikt wordt is 50 kg. Dit apparaat wordt vooral voor snelle testen gebruikt tijdens de ontwikkeling. Daarnaast is er een grote rolweerstand- testmachine waarop alle banden getest worden. Van Formule1- band tot fietsband. Dit apparaat heeft een diameter van 8,5 meter. Hierdoor lijkt het al meer op een vlakke weg. De druk op de band kan ingesteld worden met een computeraansturing. De hoogste snelheid die een band gehaald heeft op testbank is 490km/u en de maximale druk op de band tijdens de test is tot 2000 ton in te stellen. Dat het hier niet om een fietsbandtest instelling gaat lijkt me duidelijk…Praktijk
In de praktijk werkt Michelin samen met het Franse AG2R-team. Rijders die goed kleine veranderingen kunnen aanvoelen, zijn de ideale testpiloten. Daarnaast is er een aantal amateur rijders om de banden te testen op onder andere duurzaamheid.Griptest
De grip van een band in natte omstandigheden is een lastig punt om te meten. Je moet namelijk altijd dezelfde condities hebben om een goede vergelijking te kunnen maken. Op het testcircuit van Michelin maken sproeiers een weg erg glad. Met behulp van een speciale testfiets wordt de grip getest. De testfiets is uitgerust met elektronische aandrijving en een zijwiel om de hoek te bepalen die gehaald wordt met het rijden van de bocht. Tevens helpt dit om de testpiloot niet telkens te laten crashen… Er wordt gemeten wat de maximale snelheid is waarbij er nog contact met de ondergrond was. Met het rijden van een cirkel van 18 meter is de bocht altijd hetzelfde. Door de elektrische aandrijving is deze constant om hierin geen fluctuaties te hebben om een goede vergelijking te kunnen maken. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IETDJkf5n6c [/youtube]Achtergrond Michelin
Michelin kent een rijke historie van zo’n 120 jaar in de bandenindustrie. De glorieuze winnaar van Parijs- Brest- Parijs voor het eerst met luchtbanden maakte in 1891 wel duidelijk dat er toekomst zat in de luchtbanden! Met het steeds zoeken naar nieuwe technieken proberen ze leidend te zijn in de branche. Innovatie zit dan ook in het DNA. Er werken zo’n 6000 mensen op acht locaties over de hele wereld en er gaat 500 miljoen euro om in de ontwikkeling van de banden. De fietsindustrie is dan maar een relatief kleine tak binnen het geheel. Rond de fabriek in Clermont- Ferrand ligt 42km of testcircuit. Twee jaar geleden is er een maximum snelheid van 400 km/u gehaald. Met verschillende ondergronden en onder natte omstandigheden worden de banden uitvoerig getest. Tegenwoordig een hot item: de eco banden die tot minder brandstof verbruik leiden. Hierin werkt Michelin ook hard mee. Een ontwikkeling waaraan ook gewerkt wordt, is de elektrische aandrijving in de naaf, geen tandwielkasten of overbrengingen nodig!Cijfers
Michelin is opgericht in 1889. De fietsbanden worden in Thailand geproduceerd, waar er over de hele wereld in 19 landen productielocaties zijn over 72 fabrieken verdeeld. Het totaal aantal werknemers is 111.000.
Mathijs Wagenaar
21 juli 2011
Gerelateerd nieuws
Mathijs Wagenaar
Deze wielertechneut maakt de mountainbiketesten en veel techniektesten voor Fiets. Van pompje tot powermeter, van zadel tot ondershirt, Mathijs test alles tot het stuk gaat. De combinatie van een opleiding “industrieel productontwerp” met een niet onverdienstelijk mountainbike verleden (sinds hij bij Fiets werkt is zijn vorm overigens niet meer wat het geweest is ;-)) staat garant voor interessante invalhoeken. Fabrikanten sidderen als Mathijs weer een nieuwe test aankondigt. Drijft eindredacteur Peter tot waanzin met zijn ‘of/als’ dialect, maar komt uiteindelijk toch altijd tot fraaie testen met bijzondere conclusies.
Meer artikelen van Mathijs Wagenaar