In dit laatste artikel over de mega gravelbandentest geven we de test over snelle banden. Dit wordt net als bij de allround banden getest op onder andere grip en snelheid. Lees hieronder de test over de snelle gravelbanden en vind jouw ideale band! De gravelspecial met nog veel meer artikelen en verhalen kun je bestellen in onze shop, de link vind je hier.

Bontrager GR1 Team Issue

Breedte getest: 40 mm
Beschikbare breedtes: 35, 40 mm
Gewicht: 427 gram
TPI: 120 TPI
Prijs: € 59,99
Website: trekbikes.com

+Gewicht
Overal prestaties
Eindcijfer: 6,8

Hoewel deze GR1 erg veel lijkt op zijn grotere broer, de GR2, voelt hij totaal anders. De band geeft duidelijk een beter gevoel bij gebruik van een lagere bandendruk. De grip is relatief beperkt en wat minder goed voorspelbaar. Hoewel de band erg licht en soepel rijdt, scoort hij in de rolweerstandtest laag. De band voelt trager dan andere in de test. Ondanks dat hij nergens in uitblinkt, zien we de band bij de eindafrekening toch een mooi gemiddelde scoren.


Challenge Gravel Grinder

Breedte getest: 42 mm
Beschikbare breedtes: 38, 42 mm
Gewicht: 436 gram
TPI: 120 TPI
Prijs: € 47,90
Website: challengetires.com

+Razendsnel
Breder dan opgegeven

Eindcijfer: 6,8

Ondanks dat de Gravel Grinder een van de breedste banden uit de test is, scoort hij toch een podiumplek als het om gewicht gaat. De keerzijde hiervan zien we terug in de doorprikkrachttest. Licht, snel én lekbestendig lijkt nog altijd een utopie. Belangrijk om te weten is dat deze band van 42 millimeter breed in de praktijk maar liefst 45 millimeter breed is. En breed is snel, want hij scoort goed in de rolweerstandtest. Maar vooral in de praktijk is het een uitblinker. Het vliegensvlugge loopvlak geeft het gevoel met een raceband onderweg te zijn terwijl de flinke zijnoppen je overeind houden in de bochten. Deze formule om een snelle gravelband te creëren, zien we ook bij andere merken.


Continental Terra Speed

Breedte getest: 40 mm
Beschikbare breedtes: 35, 40, 45 mm
Gewicht: 465 gram
TPI: 60 TPI
Prijs: € 45,-
Website: continental-tires.com

+keuze verschillende breedtes
Grijze muis

Eindcijfer: 6,7

De Terra-familie heeft steeds grofweg hetzelfde profiel. De lagere nop maakt deze band rapper dan de ‘trail’- versie. De bolle band die bijna precies 40 millimeter meet, is door de lage zijnopjes en ronde vorm niet heel voorspelbaar. De band schuift geregeld en pakt grip daarna niet altijd even goed op. De band blijft met wat latex wel eenvoudig luchtdicht en laat zich makkelijk monteren. Eigenlijk is er met de hele Continental Terra-range niets mis, maar er is ook weinig reden om direct naar de winkel te rennen.


Ere Tenaci TLR

Breedte getest: 44 mm
Beschikbare breedtes: 34, 38, 44 mm
Gewicht: 537 gram
TPI: 120 TPI
Prijs: € 49,-
Website: ereresearch.com

+Lekbestendigheid
Smaller dan opgegeven

Eindcijfer: 7,5

Van onderdelengoeroe Piet van der Velde hadden we niets anders verwacht dan een degelijke band. En zo geschiedde. De Tenaci van Van der Veldes merk Ere is met zijn behoorlijk dikke loopvlak niet heel licht maar wel competitief. Ook meten we de banden lichter na dan opgegeven. Belangrijker is dat de Tenaci TLR in 44 millimeter de meest lekbestendige band uit deze categorie blijkt te zijn. Enkel qua rolweerstand blijven de prestaties een beetje achter. In de praktijk voelt de band echter niet traag aan. Integendeel, we rijden met een zeer degelijke band die goed grip houdt op alle ondergronden en precies doet wat we willen. Een echte allrounder met een verdiende podiumplaats op de eindranking.


Goodyear County

Breedte getest: 40 mm
Beschikbare breedtes: 35, 40 mm
Gewicht: 533 gram
TPI: 120 TPI
Prijs: € 54,90
Website: goodyearbike.com

+Luchtdichtheid
Oppassen in nattigheid

Eindcijfer: 7,1

De County van Goodyear hoeven we in de hele testperiode maar één keer op te pompen. Het degelijke rubber is zeer luchtdicht, de banden verliezen amper druk. We meten de banden wat smaller na dan opgegeven. Het is de smalste band uit deze categorie. Dit merken we ook in het comfort, dat is er niet echt. Het gladde loopvlak resulteert niet direct in een snel gevoel. Ook in de rolweerstand meten we de laagste score uit deze categorie. Bij nat weer kan de brede strook rubber verraderlijk glad uit de hoek komen. Al met al niet echt een uitblinker.


Hutchinson Touareg

Breedte getest: 45 mm
Beschikbare breedtes: 40, 45 mm
Gewicht: 486 gram
TPI: 127 TPI
Prijs: € 44,90
Website: cycling.hutchinson.com

+Grip
Lekbestendigheid

Eindcijfer: 6,5

De Touareg past qua gevoel in het rijtje bij Pirelli, Panaracer en Continental. Allemaal prima banden, maar niet echt uitgesproken. De Touareg scoort hoog qua grip in de bochten, zeker bij natte omstandigheden. De lekbestendigheid is echter beneden peil. Met het grootste gemak prikken we ze keer op keer lek. Nagemeten zijn het de breedste banden in onze test. Het comfortlevel is dan ook hoog, de banden voelen in de praktijk prettig aan.


Panaracer Gravelking SS

Breedte getest: 45 mm
Beschikbare breedtes: 32, 35, 38, 43, 50 mm
Gewicht: 495 gram
TPI: 120 TPI
Prijs: € 49,95
Website: panaracer.co.uk

+Allround prestatie
Afwijkende maatvoering

Eindcijfer: 6,5

De Gravelking SS moet snelheid en grip combineren. Dat is deze ‘Made in Japan’-band behoorlijk gelukt. Qua gevoel is het een mooie allrounder die eigenlijk nergens echt in uitblinkt. De band wijkt duidelijk af van de opgegeven maatvoering. Zowel qua lekbestendigheid als rolweerstand kan de Panaracer goed meekomen. Monteren gaat ‘oké’, al kan het luchtdicht maken van de banden nog wel voor issues zorgen. Dit ligt niet zozeer aan de banden, maar aan de manier waarop Panaracer de banden opvouwt in de fabriek. Hierdoor blijft de band zonder lucht niet mooi in de velg hangen. Puntje van aandacht.


Pirelli Cinturato H

Breedte getest: 40 mm
Beschikbare breedtes: 35, 40, 45, 50 mm
Gewicht: 509 gram
TPI: 120 TPI
Prijs: € 68,-
Website: pirelli.com

+Allrounder
Breder dan opgegeven

Eindcijfer: 6,8

Ondanks dat deze Cinturato sneller aanvoelt dan zijn steviger broer, zien we dit in de cijfers niet terug. Qua gevoel kan deze band op de stapel bij Goodyear en Continental. Gewoon een prima band, maar geen uitgesproken snelle. Ook in de cijfers zien we de Pirelli band overal terug in de middenmoot. Feitelijk een band waar we weinig over kunnen melden, noch positief, noch negatief.


Ritchey Speedmax

Breedte getest: 40 mm
Beschikbare breedtes: 32, 35, 40 mm
Gewicht: 543 gram
TPI: 120 TPI
Prijs: € 85,70
Website: ritcheylogic.com

+Grip
Overall prestaties

Eindcijfer: 6,4

Deze Speedmax bungelt onderaan onze ranking (zij het nog wel met een voldoende). De vrij zware band blinkt eigenlijk nergens in uit. Hoewel hij eenvoudig luchtdicht te maken is, en met latex mooi op druk blijft, zien we verder geen aanknopingspunten om de band te bestempelen als aanrader. Vooral qua rolweerstand moet de band het ontgelden en dat voelen we ook in de praktijk. De grip is goed, maar daar is eigenlijk alles wel mee gezegd.


Specialized Pathfinder S-Works

Breedte getest: 42 mm
Beschikbare breedtes: 42 mm
Gewicht: 459 gram
TPI: 120 TPI
Prijs: € 60,-
Website: specialized.com

+Overal prestaties
Breder dan opgegeven

Eindcijfer: 7,4

Licht, lekbestendig, snel: de Specialized-band wint op geen van deze vlakken, maar doet wel overal met de besten mee. Dit zien we dan terug in de eindscore. Als Specialized de zijnop van de Pathfinder S-Works iets hoger had durven maken, had de band zomaar testwinnaar kunnen worden. De band verliest kostbare punten doordat hij zwaarder en breder is dan opgegeven. De hoeveelheid grip en mate van voorspelbaarheid gecombineerd met een snel gevoel op harde ondergrond verklaart het hoge praktijkcijfer.


Schwalbe G-One RS

Breedte getest: 45 mm
Beschikbare breedtes: 35, 40, 45 mm
Gewicht: 532 gram
TPI: 67 TPI
Prijs: € 74,90
Website: schwalbe.com

+Racefietsgevoel
Lekbestendigheid

Eindcijfer: 7,9

De RS is dé snelle band van Schwalbe. Hoewel de band qua maatvoering wat afwijkt en smaller is dan
opgegeven, zien we hem verder in veel tests bovenaan staan. Qua rolweerstand scoort hij hoog en dat merken we ook in de praktijk. De band heeft op het loopvlak amper noppen en dat werkt. Bij nat weer is het geregeld schuiven geblazen, al lossen de hogere zijnoppen met een beetje vertrouwen tijdens het sturen behoorlijk veel op. Zeker in droge omstandigheden kun je heerlijk hangen in de bochten. De band blijft alleen qua lekbestendigheid achter. Een negatieve uitschieter in de verder hoge waardering van deze testwinnaar.


Vittoria Terreno Dry

Breedte getest: 47 mm
Beschikbare breedtes: 31, 33, 35, 38, 47 mm
Gewicht: 587 gram
TPI: 320 TPI
Prijs: € 50,95
Website: vittoria.com

+Rijgevoel
Gewicht

Eindcijfer: 7

Vittoria biedt deze Terreno Dry aan in vijf verschillende breedtes. We testen de breedste, die in de praktijk
helemaal niet breder is dan sommige concurrenten. De band scoort qua lekbestendigheid en rolweerstand niet erg hoog, al is daar in de praktijk niet veel van te merken. De brede band voelt behoorlijk comfortabel met veel grip en een prima gevoel qua snelheid. Het is een van de weinige banden waarbij de uitkomsten van onze testen niet zomaar overeenkomen met ons gevoel in de praktijk. Het vlakke loopvlak en de ietwat kleine maar uitstekende zijnop geven een vergelijkbaar gevoel als de Schwalbe G-One RS. Alleen dan met een beetje meer weerstand.


WTB Riddler

Breedte getest: 45 mm
Beschikbare breedtes: 37, 45 mm
Gewicht: 549 gram
TPI: 120 TPI
Prijs: € 54,95
Website: wtb.com

+Overal prestaties
Breder dan opgegeven

Eindcijfer: 7,7

Eerlijk is eerlijk. De WTB Riddler heeft ons een beetje verrast. De band met vrij opvallende nopjes geeft qua zicht en gevoel geen heel rappe indruk. De cijfers laten echter wat anders zien. Net als ons gevoel. Ook het monteren én de luchtdichtheid van de banden is goed. Qua lekbestendigheid kunnen we ook weinig negatiefs melden. Tijdens het rijden voelen we een band met goede grip en een aangenaam rijgedrag. Eigenlijk is de Riddler gewoon een heel degelijke allrounder waarmee je overal prima wegkomt. Dit zien we dan ook aan de eindscore.


Conclusie

De strijd ging uiteindelijk om de S-works Pathfinder en de Schwalbe G-one RS, waarbij de G-one RS aan het langste eind trok door de snelheid van de band. Ook staan er cijfers bij de band die de totale score weergeven. De G-one RS is daardoor de beste uit de test, maar niet het meest lekbestendig. Voor de beste allround band kunt u naar deel 2 van de gravelbandentest. Dit was tevens ook het laatste deel van de mega gravelbandentest. Houd Fiets.nl in de gaten voor tests, reisverhalen en meer.