De Canyon van de uittredende wereldkampioen Mathieu van der Poel heeft ondertussen zijn waarde al ruimschoots bewezen. In korte tijd heeft de fiets al een behoorlijk track record opgebouwd. Maar komt dit door de fiets of door de renner die erop zit?

Als je de Inflite uit de doos haalt, is de eerste indruk dat Canyon haar zaakjes goed voor elkaar heeft. Stuur erop, wiel erin en rijden. Alles schakelt en remt zoals het hoort, zonder een hapering. Je merkt meteen dat dit een hardcore wedstrijdfiets is. Het frame stuurt erg strak en stijf, en er is weinig comfort te vinden. Dit heeft ook te maken met het carbon stuur, mooi geïntegreerd in het frame met bijpassende ringen. Met deze frame-stuurcombinatie mag geen enkel startsprintje je meer ontgaan. Elke spiercontractie in deze aanzet wordt omgezet in voortstuwende energie.

De fiets stuurt niet extreem vinnig maar ook niet loom, laten we zeggen de gulden middenweg voor een crosser. Modder en klei hebben weinig kans tot ophopen aangezien er veel afstand van het loopvlak van de band tot het frame is. In de breedte is die vrijheid niet extreem, maar dit is minder belangrijk omdat je zoals eerder gezegd in het wedstrijd veldrijden tot maximaal 33 millimeter tubes mag gaan.

Canyon Inflite CF SLX 9 Team

Canyon Inflite CF SLX 9 Team

De knik in de bovenbuis is onder andere bedacht om een langere zadelpen te kunnen monteren. Een langere zadelpen zou voor meer flex en dus comfort moeten zorgen, maar daar is niet zo heel veel van te merken. Het comfort op hobbelige paden en zware slootkanten moet uit de banden en bandenspanning komen. Daarnaast zou de knik het schouderen moeten vergemakkelijken, maar in de praktijk ligt de fiets te ver naar voren op je schouder zodat de knik hiervoor geen voordelen biedt. Het is wél een erg herkenbare feature van dit frame!

De Ultegra Di2 RX-achterderailleur zorgt voor net wat minder kettinggeklapper in wortelafdalingen en de Schwalbe X-One-banden zijn aanraders voor veel omstandigheden. Overall is dit wel dé fiets die je wilt hebben voor de zaterdag wintercompetitie om de hoek, als die er ooit weer komt.

Canyon Inflite CF SLX 9 Team

Canyon Inflite CF SLX 9 Team Canyon Inflite CF SLX 9 Team
Strakke cockpit!

Canyon Inflite CF SLX 9 Team

Ruimte genoeg voor de afvoer van ‘sticky mud’.

Canyon Inflite CF SLX 9 Team


Dit is een artikel uit Fiets 01/2021.