Cross en modder gaan samen als een enkeltje McDrive na een dag trainen in Zuid-Limburg. Bagger zorgt bij echte crossers voor een glimlach op het gezicht. Maar wanneer je een winter lang staat te poetsen doe je dat het liefst zo efficiënt mogelijk. We laten zien hoe je eenvoudig je fiets voor, tijdens en na een veldrit poetst.

Wanneer de fiets thuis aan de haak hangt, heb je alle tijd om op het gemak je fiets wat liefde te geven. Even lekker in de (auto)was, dan valt het vuil er makkelijk vanaf. Overal een toefje vet en een gezonde scheut olie op de ketting. Maar hoe doe je dat in het veld? Na de parcoursverkenning is je fiets vaak al behoorlijk smerig en niets is erger voor de moraal dan starten met een vuile fiets.

Poetsen op locatie

In vijf stappen is je fiets in luttele minuten weer race ready. Om het poetsen wat eenvoudiger te maken is een werkstandaard erg handig. De ruimte in je auto en beschikbare budget bepalen wat je het beste kunt kiezen. Een simpele standaard waar je de fiets in weg kan zetten voldoet al. De wielen in de lucht werkt echter wel wat prettiger. Onderstaand wat voorbeelden.

Gebruik het liefst wat ontvetter voordat je met water aan de slag gaat. Even sprayen en het vuil valt er gewoonweg makkelijker en sneller af. Heb je een verzorger bij je die alle tijd heeft, dan hoef je jezelf niet druk te maken. Wil je op tijd bij aan het vertrek staan dan is wat efficiëntie wel prettig.

Wanneer je de fiets wast, zorg dan vooral dat de belangrijkste zaken eerst gebeuren. Dat houdt in: schone banden, schone aandrijving en een schoon stuur. Wat spatjes op de onderbuis, die zijn niet zo belangrijk. Modder in de banden reduceert grip, een vuile aandrijving hindert bij schakelen en vies stuurlint beperkt de grip. Allemaal belangrijke zaken in het veld.

Voor het wassen van je fiets zijn allerlei mobiele oplossingen beschikbaar. Opnieuw bepaalt je budget en ruimte in de auto wat je het beste kunt kiezen. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Op nagenoeg alle veldritten is wel een tuinslang of hogedrukreiniger te vinden. Echter is die vaak druk bezet, zeker voor de start. Het is prettig wanneer je hier niet op hoeft te wachten.


Wachten op je concurrent, liever niet.


Een hogedrukreiniger spuit (natuurlijk) harder. Meer power, is meer gemak. Meestal ook wat duurder in aanschaf zoals deze compacte spuit van Worx.


De ‘echte’ mannen hebben een Kärcher in de bus. Een aggregaat zorgt voor de stroom. Een gevulde regenton biedt voldoende capaciteit om de fietsen van het hele peloton schoon te spuiten.

Tip: gebruik je een jerrycan als waterreservoir? Vul die dan net voor je vertrekt met warm water. Dit zorgt ervoor dat vuil nog veel makkelijker van de fiets valt. Easy!
Maak je fiets na het afspuiten altijd droog en klodder de ketting vol met olie. Zeker bij een modderige cross mag het best wat meer zijn.

Poetsen en koersen. Teamwork!

Ben je in het blije bezit van twee fietsen en heb je een mannetje in de post? Dan heb je altijd de mogelijkheid om te wisselen naar een nieuw rijwiel halfweg de koers. Stem vooraf altijd af of je denkt te gaan wisselen, of er bepaalde zaken in de gaten gehouden moeten worden. Zo is het fijn als je de ‘nieuwe’ fiets altijd in dezelfde versnelling krijgt aangereikt zodat je makkelijk op gang komt. In mijn geval 42×21.


In de post is het altijd druk, ook bij nationale veldritten.

Een volledige omloop duurt ongeveer 5 minuten bij een nationale cross. De tijd die een verzorger heeft om de fiets van zijn renner weer spik en span te maken. *note, een cross heeft altijd twee verzorgingsposten. Meestal een dubbele. In je eentje is een fiets wassen binnen een halve ronde echter bijna onmogelijk. De ‘koers in de koers’ vindt namelijk plaats bij de hogedrukreinigers. iedereen wil zo snel mogelijk een spuit bemachtigen.


Klaar staan, wisselen, spuiten en weer klaar staan.

Belangrijk om schoon te spuiten:

  • Bandenprofiel
  • Achterderailleur
  • Stuur
  • Remmen

De rest is luxe. Een kwak verse olie op de ketting en een zeem of handdoek over het stuurlint als finishing touch maken het geheel compleet.

Poetsen met verzuurde benen

Na de cross mag je weer aan de bak. Voor de 3e, 4e of 5e keer in een uur of twee kan de spuit erop. Het is een kleine investering, maar wanneer je de fiets nog voor het naar huis gaan even netjes poetst en droog maakt kan hij direct de garage in waardoor jezelf sneller op de bank zit. Win-win.


Eerst altijd even zelf een douche, voor het materiaal aan de beurt is.


De fiets komt daarna wel.