Het Duitse Focus introduceert zo net voor het WK een nieuwe cyclocross fiets. De Mares CX. En de Mares Disc. ‘The new Cyclocross Weapon’ noemen de Duitsers deze fiets.

895 gram

Focus heeft een lange historie in het veldrijden. Oprichter van Focus, Mike Kluge, was in zijn tijd vooral een veldrijder. Uiteraard werden en worden er ook andere fietsen geproduceerd, maar Focus en Kluge blijven een ‘guilty pleasure’ voor het veldrijden houden. Het is in wezen een kleine markt, maar wel een groeiende markt- wereldwijd gezien. En de Mares is gebaseerd op de in de zomer van 2013 geintroduceerde Izalco Max. Heel veel aandacht voor de juiste bouw, de beste soorten carbon en ‘lay ups’ en veel ruimte voor – al dan niet kleine- vernieuwingen. Vandaar ook dat er een versie is voor de aloude velgremmen en een versie voor 160 mm schijfremmen. We geven even wat ‘highlights’. De nieuwe Mares CX is vooral licht: 895 gram voor een maatje 56 ( disc versie 922 gram), de full carbon voorvork weegt 420 gram ( de disc versie 20 gram meer).

Mares CX

Zo compleet met SRAM Red weegt de fiets minder de 7 kilo. Alle kabels lopen binnendoor; de derailleurkabels lopen links en rechts de schuine buis in, de remkabel loopt in zijn geheel door de bovenbuis. De Mares is uiteraard Di2 compatible.
Het bracket heeft een PF 30 bracket en is zo compatible met alle cranksets. Rondom het bracket is een 50 gram lichte ‘Integrated Chainguard’ geplaatst –dat zorgt ervoor dat de ketting niet tussen cranks en frame valt. De patjes zijn van composiet.

RAT?

De ‘disc versie’ heeft RAT: Rapid Axle Technology. Een holle as die middels een eigen T-Pin vastgezet wordt. In principe schuif je de steekas – want dat is het- in de DT Swiss naaf, draai je de as een kwartslag zodat de ‘pin’ vastzit en dan klik je de quick release vast, net zoals je bij een normale snelspanner doet. Ingenieus!

rat

Voordeel: zo zit het wiel altijd mooi recht en is de kans op aanlopende remmen een stuk minder. Wil je dit niet, dan kun je altijd nog andere wielen met ‘steekassen’ gebruiken trouwens. Alvast: de Mares CX is er in zes maten en zal vanaf de zomer leverbaar zijn. De prijzen zijn nog niet precies bekend, maar een versie met nieuwe 105 zal rond de 2000 euro gaan kosten. We gaan morgen een rondje boscrossen –we komen dus nog terug op de nieuwe Mares CX. www.focus-bikes.com