Kona Road House
Voor puristen is er bijna niks mooier dan de decal van Reynolds op de staande buis. 853. Hitte behandeld, naadloos, chroommolydbeen met wanddiktes tot minimaal 0,4 millimeter. Staal, maar dan modern. Lees even mee bij de specificaties van de Road House: ‘Tapered head tube with external headset cups provides needed stiffness and control without overdoing things visually or weight-wise. 12x142millimeter thru-axle dropouts with flat mount disc brake design, a full carbon Kona Road Endurance flat-disc-mount-specific fork with 15 millimeter thru-axle dropouts and fender readiness’. Ja, dat is even schrikken voor als je bij Reynolds aan de ranke rood/zwarte Raleigh fietsen van Kneteman, Raas, Zoetemelk en co denkt. Opvallend: de achtervork loopt ver naar buiten bij de linker achterpat vanwege de constructie met de steekas en de remklauw. Als je schoenmaat 45 hebt kom je redelijk snel met je hak tegen de mooie rode lak. Even een stukje folie aanbrengen en je Road House blijft mooi.Geen pure racemachine
Deze fiets valt bij Kona in de categorie ‘Road’. Voor op het asfalt dus. Het is echter geen pure racemachine. Daarvoor is de afmontage en het hele karakter net wat te afwijkend. Kijk maar naar de nokjes op de staande achtervork en achter het bracket: plaats genoeg voor een spatbordje of een drager. Daarnaast is de zitpositie aangenaam rechtop: een 17,5 centimeter lange balhoofdbuis duidt er sowieso niet op dat je met je neus op het stuur zit.De Kona wil vooral strak rechtdoor en toont zich hierin opvallend behendig. En zeer stabiel. Bij snel genomen bochten blijft het voorwiel met steekas mooi in lijn met de fiets en levert ook geen geluid op van een eventueel schrapende remblokken. Het gewicht van ruim 10 kilo is wel een ‘dingetje’. Niet als je de Road House inzet als langeafstandsracer, wel als je snelle rondjes rond de kerk wilt rijden. Zaken als een cassette met 11-32 en 34/50 voor en de heel comfortabele 505-shifters zijn prima als je gewoon lekker wilt toeren en niet op zoek bent naar een KOM.Kort en goed: Kona krijgt van ons de credits dat ze staal in een heel modern jasje hebben weten te verpakken.Plussen en minnen
+ 100% Kona+ staal & schijfremmen
– gewichtwww.konaworld.comFoto’s: Remco Veurink