Ook de Italianen moeten geloven aan de schijfrem. Wij denken hier dat Italianen star vasthouden aan pizza, serranoham, gorgonzola, espresso, staal, aluminium en Campagnolo. En velgremmen. Maar zo nostalgisch en traditioneel zijn ze allang niet meer. Ook de kleinere fabrikanten gaan overstag, zo ook Somec.Oliviero Gallegati begon in 1973 vooral custom frames te produceren. Somec komt van het Italiaanse Societa’ Meccanica. Stug doorgaan, goed opletten wat de markt wil en veel aandacht voor details resulteerde in de Diablo RC Disc.Het HM carbon monocoque frame is oversized, met aero staande buis, flinke onderbuis, platte bovenbuis, vrij ‘bolle’ balhoofdbuis en een pressfit bottom bracket. De staande achtervorken zijn slank, de staande buis herbergt een aero zadelpen. Los weegt een maat S inclusief vork nog geen 1500 gram. Op de meetbank toont de Diablo RC zich ‘Italiaans’. Stijf, maar vergeleken met pakweg Duitse concurrenten met net wat meer doorbuiging. Geen probleem, want ook de Italianen weten wat wij nodig hebben. Nu voert Somec de Diablo tot een maat 54 met een bovenbuis van 58 centimeter, dus echt lange en zware Hollanders gaan sowieso niet passen. Los kost een framekit 2399 euro.
Onze testfiets heeft iets onmiskenbaar Italiaans. Glanzend zwart, zeegroen en mooie decals. Vind je de kleur niet mooi? Het frame wordt naar wens gelakt. Compleet met Shimano Ultegra 8020 en custom Fulcrum-wielen weegt de RC krap 8 kilo. Lekker ding hoor! De geometrie is lekker allround: niet al te steile hoeken, een normale vorksprong en voldoende naloop. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je verkrampt over je stuur hangt. Wil je vol aangaan? Dan kan dat prima en je kunt heel goed in het wiel hangen van je voorganger. Het is gewoon een prima racefiets met schijven. Dat zorgt ervoor dat in onze ogen de Diablo RC Disc een prima ‘allrounder’ met een mooi exclusief tintje. Niet goedkoop. Wel bijzonder. Voor de ware Italo liefhebber.